3D printen als trend op gebied van ICT en onderwijs?

De laatste tijd wordt 3D printen als trend op het gebied van ICT in het onderwijs genoemd. In Engeland worden scholen van overheidswege actief gestimuleerd om 3D-printers aan te schaffen. Toch twijfel ik er aan of deze technologie een belangrijke e-learningtrend zijn.

Het recente Horizon trendrapport en het trendrapport van Kennisnet typeren Do It Yourselves Technologie zoals 3D printers als een belangrijke trend op het gebied van ICT in het onderwijs. Aad van der Drift van het Zernike schrijft dat 3D-printen een hoge vlucht neemt. Hij illustreert dat deze technologie binnen het onderwijs mogelijkheden biedt voor vakkeninstegratie op het gebied van doel technologie, engineering, wiskunde, en design en technologie. Daarnaast beschrijft hij dat deze technologie nog pril is, en dat het printmateriaal nog betrekkelijk duur is.

Ik vind deze ontwikkeling ook relevant voor het onderwijs:

  • Het is een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling als eindgebruikers zelf in staat zijn om gebruiksvoorwerpen te creëren. Wat betekent dit voor de maakindustrie? Welke gevolgen heeft dit voor het milieu (energie en grondstoffen)? Kortom, een relevant thema voor het onderwijs.
  • Zoals Aad laat zien, is het ontwerpen en produceren met behulp van een 3D-printer relevant voor een aantal opleidingen, en biedt deze ontwikkeling kansen voor vakkenintegratie.
  • Lerenden van deze opleidingen of leerlingen binnen het basis- en voortgezet onderwijs worden gestimuleerd om te creëren. Een goede zaak.

Ik kan me op middellange termijn dan ook geen school voorstellen zonder 3D-printer. Vooral als de prijs van deze apparaten lager zal worden.

Maar maakt dit deze technologie tot een belangrijke e-learning trend? Dat vraag ik me af:

  • De gevolgen van deze technologie op de inhoud van een breed scala aan vakken en opleidingen is m.i. beperkt. Denk aan de zorg of horeca. Ongetwijfeld zullen binnen, bijvoorbeeld, de zorg zelfgemaakte producten gebruikt worden (ik denk aan protheses). Met het productieproces zal een verzorgende echter weinig van doen hebben.
  • De gevolgen voor de manier van leren is m.i. beperkt. Lerenden gebruiken een andere technologie om te creëren. Ook moeten ze eenvoudig leren programmeren. Ik zie verder echter niet echt gevolgen voor didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *