Didactische bias van AI-aangedreven educatieve tools

Bias is een (vaak onbewuste) voorkeur of vertekening die invloed heeft op hoe we denken, beslissen of iets waarnemen. Chen, Cheng, Wang en Leung (2025) laten zien dat educatieve AI-applicaties didactische bias bevatten. Zij doelen daarmee op AI-applicaties waarmee je lesplannen kunt ontwikkelen. Deze AI-aangedreven educatieve tools gaan volgens de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Activerende didactiek en online en blended leren (ook met behulp van AI): webinar

Gisteravond heb ik weer, in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit), een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Daarbij hebben we ook gekeken naar hoe je (generatieve) AI kunt gebruiken voor een activerende didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bespaart generatieve AI docenten werk of juist niet?

In zijn artikel “More work for teacher? The ironies of GenAI as a labour-saving technology” bespreekt Neil Selwyn de complexe relatie tussen generatieve AI en het werk van docenten. Hij betwijfelt of deze toepassingen docenten daadwerkelijk tijd besparen. Ik vraag me af of deze twijfels gerechtvaardigd zijn. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Manieren om lerenden voor te bereiden op AI

Bekwaamheid op het gebied van AI wordt steeds belangrijker. AI beïnvloedt ons dagelijks leven, van sociale media-algoritmes tot zelfrijdende auto’s. Jeremy Woodward deelt vanuit zijn ervaring vijf praktische manieren waarop onderwijsinstellingen lerenden kunnen voorbereiden op een toekomst met AI. Ik voeg er nog wat suggesties aan toe. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Workshop Transformatie van het MBO-onderwijs door digitalisering – kansen en uitdagingen voor toegankelijkheid van het onderwijs

Ik heb gisteren bij het Graafschap College tijdens een medewerkersdag vier keer een workshop verzorgd over transformatie van het MBO-onderwijs als gevolg van digitalisering. De focus lag op toegankelijkheid voor alle doelgroepen. In deze blogpost beschrijf ik de opzet en de gedachten achter deze sessies. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docentprofessionalisering via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials

In het artikel “Competency-Based Learning and Microcredentials” beschrijft Erik Ofgang een benadering van professionele ontwikkeling van docenten die volgens hem steeds populairder wordt. Deze methode lijkt een veelbelovend antwoord te bieden op de uitdaging dat docenten vaardigheden ontwikkelen die direct aansluiten bij de praktijk. Ik heb wel wat vragen bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie beïnvloedt menselijke kennis met generatieve AI als volgende stap

In haar recente artikel “Technology has shaped human knowledge for centuries. Generative AI is set to transform it yet again” analyseert Sarah Vivienne Bentley hoe technologische innovaties in de loop van de geschiedenis onze omgang met kennis hebben beïnvloedt. Hoe zal generatieve AI van invloed zijn op kennisverwerving en -verwerking?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen

Bij online en blended learning maken we dikwijls ook gebruik van online leermaterialen oftewel online content. In deze blogpost verken ik de mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online content voor leren, opleiden en onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder