Trends in ICT en leren
Trends in ICT en leren
E-learning 3.0
Van e-learning 1.0 naar e-learning 2.0
Meer informeel e-leren (of niet?)
Communities of Practices
Learning networks
Grotere toegankelijkheid e-learning
Compliancy-based learning
Customer-focused e-learning
'Open onderwijs'
M-learning
Locatiegebaseerd leren
Weblectures
Verbeterde mogelijkheden contentontwikkeling
Video
Serious gaming en simulaties
Auteurtools en templates
Rapid e-learning
Smart boards
Persoonlijke leer/werkomgevingen
Virtuele werelden en leren
Augmented reality
Pedagogische opdracht onderwijs digitale geletterdheid
Breedband
Opslagcapaciteit
Wet van Moore
Nieuwe interfaces
3D
Populariteit gaming
Internet platform media
Virtualisatie
Gebruik geodata
Smart objects
Vergroening ICT
Democratisering technologie
Social software
Applicaties op stick
Cloud computing
Toegenomen gebruikersvriendelijkheid
Draadloze en mobiele technologie
Netbooks
PDA's, smartphone's
Draadloos breedband
Wireless USB
Semantische web
Open standaarden
Open source software
Open educational resources
Open ID
E-paper
SaaS
Service Oriented Architecture
Kennissamenleving en service economie
Noodzaak leven lang leren
Veranderende opvattingen over leren
Wisdom of Crowds
Serendipity
Connectivisme
'Social learning'
Informeel-formeel
Van behaviourisme naar sociaal-constructivisme
Storytelling
Noodzaak differentiëren
Pijlers digitale didactiek
Creëren
Uitdragen
Flexibiliseren
Relaties leggen (externen betrekken)
Leren leren
Transparant maken
Competenties zichtbaar maken
Toegenomen expertise mbt ICT
Achtergebleven facilitering
Personalisering
Competenties 21ste eeuw
Digitalisering samenleving
Social software als sociale ontwikkeling
Veranderend gedrag als gevolg van ICT
One laptop per child