"Ticking away the moments that make up a dull day"
Onlangs heb ik de verzamel-cd "Echoes" van de symfonische rockgroep Pink Floyd
gekocht. Een groot aantal nummers is eigenlijk van voor "mijn tijd" (althans als
het gaat om het bewust genieten van muziek). Maar wat betreft muziekvoorkeur
leef ik graag in het verleden. Eén van de betere nummers is "Time".
Oorspronkelijk uit 1977, als ik me niet vergis. Het nummer opent met de zin "Ticking
away the moments that make up a dull day" en ik realiseerde me hoe weinig deze
zin van toepassing is op onze sector. Het Engelstalige gezegde "Time flies when
you're having fun" geldt veel sterker voor degene die actief is op uw en mijn
boeiende vakgebied: e-learning.
Ter illustratie. Verleden week viel een artikel uit het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling van 1999 in mijn handen. Het betrof een lijst met verklarende
woorden op ons vakgebied. Als je deze lijst nog eens doorneemt, wordt duidelijk
hoeveel er binnen nog geen drie jaar is veranderd.
Allereerst valt op dat de term "e-learning" nergens wordt verklaard. Vreemd is
dat niet. Want hoewel vandaag de dag menigeen te pas en te onpas de term "e-learning"
gebruikt, is dit begrip pas een jaar of twee oud. Maar binnen die twee en een
half jaar heeft het absoluut een dominante positie in ons vakjargon verworven:
volgens de zoekmachine Google komt "e-learning" op dit moment bijna twee keer zo
vaak voor als "online learning".
Verder valt in het artikel op dat uitgebreid aandacht wordt geschonken aan
algemene "Internet-termen". Professionals die in 2002 aan de slag gaan met
e-learning hoef je niet meer uit te leggen wat een "browser" is of dat "surfen" meer is dan een populaire zomersport. Toch?
Het meest opvallende, echter, is de informatie onder de letter "L". Hier wordt
een term als leermanagementsysteem niet vermeld, laat staan het nog recentere
leercontentmanagementsysteem! Voor uw informatie: KPMG Consulting omschrijft een
leermanagementsysteem (LMS) als een applicatie die de administratieve en
logistieke processen rondom het leren ondersteunt, zoals het registreren en
inschrijven van cursisten, de voortgangsregistratie en de resourceplanning
(bijvoorbeeld mensen, middelen en ruimtes). Een leercontentmanagementsysteem (LCMS)
is volgens onze definitie een content management systeem dat speciaal voor het
maken van leercontent is gemaakt. Met een goed LCMS is het mogelijk om
leerobjecten (ook een begrip dat in het O&O-artikel niet wordt toegelicht)
individueel dan wel in teams te ontwikkelen en te beheren (o.a. versie- en
variatiebeheer). Zie Weistra, H. (2001), "e-Learning: LMS. LCMS of beide?", in:
Opleiding & Ontwikkeling, 9/2001, p. 39-40.
Als we weer Google los laten op deze termen, wordt extra duidelijk hoe nieuw
deze termen zijn. "Learning content management system" scoort half januari 2002
ongeveer duizend keer, terwijl "learning management system" meer dan tien maal
zo veel hits telt!
Toen ik eind jaren tachtig van de vorige eeuw bezig was met mijn
afstudeerscriptie gold als stelregel dat je geen gebruik moest maken van
artikelen die ouder waren dan tien jaar. Je liep anders een flink risico
verouderd materiaal te hanteren. Op ons vakgebied kun je anno 2002 bijna geen
bronnen gebruiken van drie jaar oud. Maar bepaalt dat niet ook mede het "fun"-gehalte
van ons vakgebied? Met e-learning heb je immers nooit "a dull day".
Wilfred Rubens
Column http://www.e-learning.nl, Nr. 1/02