NVvO
E-learning Experience voor herhaling vatbaar
Eric
Jutten
Wilfred Rubens
Van
8 tot en met 22 maart 2001 vond de eerste NVvO E-learning Experience plaats: een
online conferentie waar deelnemers kennis konden maken met e-learning
oplossingen, en waar zij virtueel met elkaar ervaringen konden uitwisselen. Een
leerzaam ‘event’, zo oordeelden organisatoren en deelnemers.
Gedurende
een dikke twee weken konden zo’n 180 geregistreerde deelnemers kennismaken met
15 demo-omgevingen. De organisatie wilde deelnemers kennis laten maken met een
breed palet aan e-learning toepassingen. Men kon daarom terecht bij interactieve
cursussen, toetsapplicaties, leeromgevingen met a-synchrone
communicatiemogelijkheden (waar onafhankelijk van tijd gecommuniceerd kon
worden) én synchrone leeromgevingen (deelnemers bevinden zich op verschillende
locaties maar nemen wel op hetzelfde tijdstip aan een bijeenkomst deel). Twee
aanbieders organiseerden bovendien een plenaire startbijeenkomst, waarbij
deelnemers fysiek aanwezig moesten zijn. Daarnaast werd een nieuwsrubriek
onderhouden en konden deelnemers virtueel met elkaar discussiëren.
Deelname
Van
de 180 aangemelde deelnemers hebben er 156 daadwerkelijk meegedaan aan de
Experience. Bijna alle 156 participanten hebben meer dan één keer
geparticipeerd.
De deelname geschiedde vooral door de week: per werkdag bezochten tussen de 90
en 150 bezoekers de besloten website. Dit aantal daalde in het weekend tot 39
(zondag) en 17 op zaterdag.
De deelnemers bezochten het virtuele seminar met name tijdens kantooruren.
Ongeveer een kwart van het bezoek vond in de avonduren plaats.
Demo's
De
demo's van de verschillende aanbieders zijn wisselend bezocht.
Sommige aanbieders wilden met name de functionaliteit demonstreren, terwijl
anderen nadrukkelijk de content (zeg maar leerstof) centraal stelden.
Opvallend was dat deelnemers heel verschillend oordelen over de afzonderlijke – maar moeilijk met elkaar te vergelijken – toepassingen. Deelnemers gaven
soms aan dat de content hen weinig boeide of dat men vond dat wel veel virtuele
cursussen over e-learning gingen. Als organisatie is daar vooraf niet op
gestuurd (het ging immers om demonstraties). Bovendien is de ontwikkeling van
kwalitatief goede e-learning content zeer arbeidsintensief en kostbaar. De
aanbieders hebben daarom belangeloos reeds ontwikkelde content aangeboden of
betrekkelijk eenvoudige online cursussen ontwikkeld.
Tevreden
Na
afloop van de E-learning Experience is een online enquête gehouden. Ongeveer
een kwart van de deelnemers heeft de moeite genomen om deze vragenlijst in te
vullen. De E-learning Experience scoort daarbij gemiddeld een 6+, met als
uitersten een enkele maal een 1 en een paar keer een 10!
Maar liefst 80% van de respondenten geeft aan dat de E-learning Experience
herhaald zou moeten worden. Ongeveer tweederde van de groep respondenten kan
overigens als ‘ervaren’ worden beschouwd. Zij hebben reeds eerder een
‘e-learning experience’ opgedaan.
Het innovatieve karakter, het – permanent – kennis kunnen maken met
verschillende toepassingen plus het van gedachten kunnen wisselen met andere
belangstellenden zonder daarvoor te hoeven reizen. Dat zijn enkele punten die
deelnemers als positief ervaren. In feite was het ook een redelijk unieke
gebeurtenis. Volgens ons is het niet eerder voorgekomen dat
opleidingsfunctionarissen online konden kennis maken met e-learning toepassingen
en dat men daarover met elkaar van gedachten kon wisselen.
Technische
problemen
Uit
de enquête komt het beeld naar voren dat er redelijk wat technische problemen
waren om goed en volledig gebruik te kunnen maken van de demo's in de E-learning
Experience. Vrij vaak wordt aangehaald dat men verplicht werd om plug-ins of
zelfs (forse) programma’s te downloaden, en dat wordt niet in dank afgenomen.
Plug-ins hebben de functie om speciale features die nodig zijn voor sommige
demo's (bijv. met spraak vergaderen) mogelijk te maken. Bij sommige bedrijven
mocht men in verband met beveiliging niets downloaden – zelfs geen
tekstbestanden – zodat men op de werkplek niet alle demo-omgevingen kon
bekijken.
E-learning oplossingen gebaseerd op internettechnologie worden geroemd om
standaardisatie (geen additionele software nodig om online te leren), maar bij
sommige omgevingen kunnen vraagtekens worden gesteld wat betreft
standaardisatie. Als organisatie beschouwen we dit als belangrijk leerpunt,
zowel voor aanbieders van e-learning als voor potentiële afnemers. Als potentiële
klant is het belangrijk om vooraf
eisen te stellen aan e-learning oplossingen wat betreft standaarden, of om
tijdig in overleg te treden met de IT-afdeling over beveiligingsaspecten.
Variatie
‘Elk
nadeel heb z’n voordeel’, aldus voetbal grootmeester Cruyff. En dat gold ook
voor de enorme diversiteit aan demo-omgevingen. Als organisatie vonden we het
een goede zaak om deelnemers kennis te laten maken met verschillende e-learning
oplossingen, met verschillende functies en structuren. Verschillende deelnemers
vonden dit ook een groot goed. Een grote groep, echter, zag hierdoor door de
bomen het bos niet meer. Men had onvoldoende tijd om goed beeld te krijgen van
elke toepassing. Sommigen besloten daarom een keuze te maken uit het totaal
aanbod, maar bleven met het gevoel achter dingen gemist te hebben. Anderen
bekeken alle omgevingen globaal en kregen daardoor veelal een eenzijdig beeld
(‘alleen maar tekst’) van de applicatie. Diverse deelnemers kwamen op dit
punt met suggesties voor verbetering. Voor een eventueel vervolg absoluut een
aandachtspunt.
Plannen
Als
organisatie hadden we deelnemers al het advies gegeven: plan deelname, neem er
de tijd voor. Desalniettemin was dit niet eenvoudig. Het inplannen van voldoende
tijd voor het opdoen van echte e-learning ervaring is voor velen een probleem
geworden. We hebben de indruk dat dit mede komt door het vrijblijvende karakter
van deze E-learning Experience. Het is immers maar de vraag wie van de
deelnemers verantwoording aan zijn baas moet afleggen over deze activiteit. Bij
een cursus (zelfs als deze online wordt verzorgd) is de sociale druk groter. En
een ‘gewone’ conferentie zal
eerder in de agenda gepland worden, dan een virtueel seminar dat op de werkplek
gevolgd wordt.
Om deze reden hadden twee aanbieders ook fysieke startbijeenkomsten
georganiseerd, inclusief opdrachten die voor een bepaald moment gemaakt moesten
worden. Enkele voordelen van e-learning (leren waar je wilt, in je eigen tempo)
worden daar natuurlijk geweld mee aan gedaan, zoals een enkele deelnemer
opmerkte. Maar een bepaalde virtuele dan wel fysieke ‘sociale controle’ lijkt geen kwaad te kunnen.
Sowieso merkten sommige deelnemers op dat ze de face-to-face contacten met
andere deelnemers misten.
Discussies
Binnen
de E-learning Experience is uitgebreid gediscussieerd.
De discussies die het meeste stof deden opwaaien, gingen over ‘Wat is
e-learning?’ en over de ervaringen binnen deze Experience (‘En bevalt
het?’). Sommige deelnemers gaven aan dat experts de discussies wel erg sterk
domineerden.
Bijvoorbeeld bij de stelling:
‘De keuze voor een leermanagementsystemen is belangrijk, maar niet het
belangrijkste als je e-learning wilt implementeren’. Deelnemers gaven aan
verschillende aspecten van belang te vinden als het gaat om implementatie van
e-learning. In willekeurige volgorde:
Inbedding van e-learning binnen het bedrijfsproces.
Docenten voorbereiden op e-learning.
Studenten
voorbereiden op e-learning.
Een gefaseerde, projectmatige aanpak.
Kosten-batenafweging
(haalbaarheid; hangt samen met strategie).
Een
virtuele omgeving waarbinnen e-learning plaats kan vinden.
Kwalitatief
goede content.
Technische
infrastructuur.
Als
organisatie vinden we de E-learning Experience zeker voor herhaling vatbaar. Het
was een gebeurtenis waar veel leerpunten uit gehaald kunnen worden. Het volgende
citaat uit een enquêteformulier vat dit goed samen:
‘Ik vond het leerzaam en gebruik de ervaring voor onze eigen organisatie.
Conclusie na deze Experience is wél: We zijn er nog lang niet! Er moet nog een
hoop gebeuren! Ook ontmoetingen met collega´s vond ik erg leuk!’
Een
herhaling lijkt er zeker in te zitten. De meeste aanbieders hebben zich al
bereid verklaard weer mee te werken. De organisatie overweegt wel om een
gezamenlijke 'live' kick-off te houden, om de sociale binding te verzorgen, en
om starters op weg te helpen met het gebruik van de verschillende
leeromgevingen.
Drs.
E. Jutten is oprichter van het bureau Jutten Simulation & Training, en is
actief op het gebied van multimedia-simulaties voor bedrijfsopleidingen en
e-learning (eric@juttensimulation.nl). Drs. W. Rubens is binnen de afdeling
e-Workforce van KPMG Consulting werkzaam als senior consultant rond e-Learning
(Rubens.Wilfred@kpmg.nl)
De
organisatie van dit virtuele seminar bestond uit behalve de auteurs uit Erik
Deen (Ahold, voorzitter commissie studiedagen NVvO), Harm Weistra (KPMG
Consulting), Robert Leefmans en Oscar van Veen (vanuit Mangrove.net
verantwoordelijk voor de website van de E-learning Experience).