Gisteravond heb ik een live sessie verzorgd in het kader van de MOOC Blended learning ontwikkelen. Daarbij ben ik hoofdzakelijk ingegaan op weblogs voor interactief leren. Wat is bijvoorbeeld bekend uit onderzoek naar weblogs voor leren?
Bij interactief leren is sprake van in een gemeenschap van medelerenden, waarbij interactie, dialoog en reflectie tussen lerende leidt tot kenniscreatie en verdiepend leren bij de individuele deelnemer. Bij samenwerkend leren is sprake van leren in een team van medelerenden, waarbij lerenden samenwerken om een leeractiviteit met succes af te ronden. Ze zijn daarbij wederzijds van elkaar afhankelijk om een gezamenlijke taak te kunnen volbrengen, en hebben gemeenschappelijke doelen.
Tijdens deze sessie ben ik ingegaan op weblogs voor interactief leren. Weblogs kun je inzetten ten behoeve van:
- Het verbeteren schrijfvaardigheden
- Het bevorderen van kritisch denken
- Het bevorderen van reflectie, bestuderen van reflecties en begrip van concepten
- Het realiseren van verdiepende interactie. Dankzij weblogs is interactie met een bredere community mogelijk.
Onderzoek laat ook zien dat je deze doelen inderdaad kunt bereiken via weblogs. Maar weblogs hebben ook zwakke kanten, en je moet rekening houden met randvoorwaarden wil je blogs met succes in onderwijs en opleidingen inzetten.
Hieronder vind je de ruwe versie van de opname.
Broadcast live streaming video on Ustream
Hieronder vind je de gebruikte slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
erg interessant blog en college, Wilfred. ik heb het zojuist pas kunnen lezen en zien. Ik vind wel dat je erg luchtig doet over het schrijven zelf. Voor veel mensen is dat toch echt lastig, merk ik.
Volgens mij heb ik dat expliciet bij de zwakke punten aangegeven. Veel mensen vinden dat lastig of houden er niet van. Een videolog kan een goed alternatief zijn om doelen zoals reflectie en kritisch denken toch te kunnen behalen.