We moeten slimmer werken, want winnen is belangrijker dan meedoen #ele12

De laatste bijdrage van dag 1 van het E-learning Event werd verzorgd door voormalig hockeycoach Marc Lammers. Lammers trad op in de centrale hal. Een behoorlijke uitdaging aan het eind van de dag. Maar hij sloeg zich er goed door heen.

Lammers benadrukte het belang van trainen. Dus van congressen als deze. Je bekijkt dan zaken door een andere bril. Winnen is belangrijker dan meedoen. Maar je moet je niet te veel focussen op het eindresultaat. Daar heb je namelijk niet 100% invloed op. Wel op je eigen proces, en op je eigen innovaties. Zo heeft Lammers een videobril bij het hockey geïntroduceerd. Lammers durfde als coach zijn nek uit te steken door dingen uit te proberen, die nog niet eerder waren gedaan en waar toestemming voor was gegeven. Bijvoorbeeld door oortjes te gebruiken bij het coachen. Of door via GPS te gebruiken om bijvoorbeeld te meten. Zo kwam hij er achter dat sprintjes bij dameshockey niet langer duurden dan 17 meter. Daar is hij toen op gaan trainen.

Via teamperformance software heeft hij speelsters persoonlijke ontwikkelingsplannen laten maken.

“Intuïtie is verstand met haast”, stelde hij. Daarbij gebruikte hij helaas de mythe van de piramide van Dale. We moeten slimmer zijn, geloven in mogelijkheden. En betrokkenheid genereren. Dat doe je door open vragen te stellen. Dan gaan mensen zelf nadenken. Zij bedenken hun eigen plan. Dat werkt motiverend, creëert eigenaarschap. Daag lerenden daarom spelenderwijs uit. Inspireer hen iets te gaan doen. Schoolomgevingen zijn bijvoorbeeld saai, dagen weinig uit. Via ICT kun je bijvoorbeeld virtuele doeltjes op schoolpleinen plaatsen die leerlingen stimuleren om te bewegen.

De spirituele coefficiënt wordt belangrijker. Mensen inspireren, een beleving verkopen. Dat kan door storytelling. Laat mensen meedenken over waar je successen wilt vieren.

Verder benadrukte hij het belang van samenwerken en het focussen op je sterke punten. Excelleer op de aspecten waar je goed op bent. Je wint geen wedstrijd op je zwakke punten. Maak liever van de 8 een tien, ipv van de 4 een 6. Inspelen op waar mensen goed in zijn. Bewust werken aan het bekwame. Dan gaan mensen onbewust het bekwame toepassen. Iedereen heeft een talent. Maak daar gebruik van. Dat versterkt het zelfvertrouwen. Dyslectici zijn bijvoorbeeld veel creatiever.

Lammers sloot af met zijn wijsheid: winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Winnaars kijken naar mogelijkheden, winnaars zien moeilijkheden. Winnaars laten iets gebeuren, verliezers wachten tot iets gebeurt. Zie ook mijn impressie van zijn keynote van de Onderwijsdagen 2009.

Lammers is vooral een spreker die ook op het eind van een congres een groep aanwezigen weet te boeien.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *