Vandaag heb ik in het kader van Next Higher Education een masterclass verzorgd over het ontwerpen van blended learning.
Na een inleiding over e-learning en blended learning, ben ik met name ingegaan op een stappenplan dat ik vaker gebruik bij het ontwerpen van ICT binnen het onderwijs:
- Context (externe invloeden). De ‘business drivers’ bepalen waarom je met ICT in het onderwijs aan de slag wilt gaan.
- Huidige situatie (inclusief issues). Voor welk probleem is ICT in het onderwijs een oplossing?
- Doelen ICT en leren. Wat willen we bereiken met ICT in het onderwijs?
- Model ICT en leren (inclusief leertechnologieën overwegen). Hoe en waarmee geven we de ‘blend’ vorm?
- Leerdoelen analyseren
- Leerinhouden identificeren
- Didactiek (praktische keuzes)
- Hoe beoordelen?
- (Beoordelen van overwogen) leertechnologieën
Tijdens dit proces is het aan te bevelen regelmatig te reflecteren op eerdere stappen.
In dit kader ben ik ook ingegaan op het belang de volgende vragen te beantwoorden:
- Waar willen we ICT inzetten (op school, in de klas, thuis, op de stageplek)?
- In welke mate willen we ICT inzetten?
- Binnen welke aspecten onderwijsleerproces zet je ICT in?
- Voor welke leeractiviteiten zet je ICT in?
- Wil je synchrone en/of asynchrone vormen van online leren inzetten?
- In welke mate wil je lerenden zelfsturing geven (en waarover)?
- Welke leertechnologieën gebruik je? We zijn ook aan de slag geweest met het beoordelen van leertechnologieën.
Ik heb de deelnemers de huidige situatie laten beschrijven aan de hand van deze vragen, en vervolgens laten werken aan de samenhang van leerdoelen, leerinhouden, didactiek en leertechnologie.
Verder is een aantal hyperlinks gedeeld:
- http://weblectures.nl/ (kennisclips en weblectures)
- http://www.onderwijstools.be/ (Vlaamse site met beschrijvingen van leertechnologieën, geordend).
- http://touch2learn.be/ (Vlaamse site met werkvormen voor mobiele leertechnologieën)
Hieronder vind je mijn slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie