Learning Tracker kan engagement lerenden bevorderen

Ik heb al eens eerder over onderzoek gelezen waaruit bleek dat het engagement van lerenden kan worden vergroot als zij regelmatig zicht hebben op hun voortgang. Binnen veel digitale leeromgevingen zijn dergelijke monitoringfunctionaliteiten echter alleen toegankelijk voor docenten. In Delft hebben ze daarom de Learning Tracker ontwikkeld. En onderzoek gedaan naar de impact hiervan.

Learning tracker
Afbeelding: learning tracker, Ioana Jivet

Ioana Jivet -masterstudent van de TU Delft en inmiddels promovenda bij de Open Universiteit- heeft onderzoek gedaan naar hoe vaardigheden op het gebied van zelfregulering bevorderd kunnen worden doordat lerenden hun leergedrag kunnen vergelijken met het gedrag van anderen. Daardoor kunnen zijn reflecteren op hun leren en metacognitie ontwikkelen. Om die vergelijking te kunnen maken is de zogenaamde Learning Tracker ontwikkeld, die binnen een dashboard van lerenden kan worden geïntegreerd.

Via deze tool kunnen lerenden binnen een MOOC hun gedrag vergelijken met het gedrag van lerenden die dezelfde MOOC eerder met succes hebben afgerond. Deze vergelijking kan leiden tot ander gedrag, ook op terreinen waarop zij geen terugkoppeling hebben gekregen. De drie onderzochte MOOCs betroffen overigen ‘re-runs’, waarbij de nieuwere versies veranderingen in het ontwerp kenden. De onderzoekster heeft hier in haar onderzoek rekening mee gehouden.

Zij heeft per MOOC gebruik gemaakt van een experimentele groep en een controlegroep. De experimentele groep heeft de beschikking gekregen over de Learning Tracker, en betere resultaten behaald. Dat komt omdat zij dankzij de vergelijkingen meer toetsvragen maken en hun opdrachten eerder inleveren.

Er is weinig bewijs voor de stelling dat het zelfregulerend vermogen van lerenden is toegenomen. Wel vormt het onderzoek de indicatie dat het engagement van lerenden is toegenomen en uitstelgedrag is afgenomen. Op zich zijn dat al belangrijke bevindingen.

Willem van Valkenburg doet verslag over de uitkomsten van Iona’s promotieonderzoek. Hij concludeert dat feedback op de voortgang mogelijk het gedrag van lerenden beïnvloedt. Zoals ik in de intro heb geschreven is dit volgens mij in lijn met eerder onderzoek.

Wat mij betreft illustreert dit masteronderzoek dat je dankzij grote hoeveelheden data zicht kunt krijgen op leergedrag en dat je deze patronen kunt gebruiken om lerenden een spiegel ten aanzien van hun eigen leren voor te houden. Ik zou dit overigens geen ‘feedback’ willen noemen. Het onderzoek bevestigt m.i. wel het belang om lerenden tools in handen geven die hen zicht bieden op hun voortgang. Tenslotte bevestigt dit onderzoek ook dat ervaringen met MOOCs ten bate kunnen komen van regulier blended en online onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *