Hoe je video in het onderwijs ook kunt gebruiken?

Ik ben een groot voorstander van het gebruik van online video in het onderwijs, en dan bij voorkeur op een activerende manier. In vergelijking met een aantal jaren geleden is de toegankelijkheid van video via internet gelukkig sterk vergroot. Ik heb hier eerder over geschreven.

Vandaag kom ik bij Paul Laaper een goede, aanvullende, didactische toepassing van online video tegen. Paul gebruikt een Flip Mino om bewijsmateriaal tijdens praktijklessen te verzamelen. Dit bewijsmateriaal wordt teruggekoppeld naar de leerling, die daar weer commentaar op kan geven.

Als variant hierop zou je ook peer feedback kunnen gebruiken: leerling X geeft commentaar op een filmpje van leerling Y. Deze feedback kan eventueel ook via video worden gegeven. Daarbij is het volgens mij wel aan te bevelen om hierbij leerlingen vragen aan te bieden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. @Wilfred: Ben nu in de fase van het geven van workshops en dergelijke. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de studenten. Ik hou je op de hoogte.
    Wat ik je wel kan vertellen, is dat de wijze waarop studenten met studieloopbaanbegeleiding en competentieontwikkeling omgaan, alles bepalend is voor de kwaliteit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *