Of lerenden gemotiveerd blijven bij online leren hangt van veel factoren af. Het ontwerp van online leren is één van deze factoren. Waar moet je zoal rekening mee houden?
Ik adviseer je om de inleiding van How To Motivate Millennials In Online Training: Top 9 Tips For eLearning Professionals over te slaan. Auteur Christopher Pappas gaat daarin in op “the new workforce” oftewel de “Milennials”. Een generatie die echter onderling net zo divers is op het gebied van mediagebruik en leren als de generatie die tussen 1965 en 1979 geboren is.
Zijn bijdrage bevat echter tips over het ontwerpen van online leren die algemeen toepasbaar zijn (en die gebaseerd zijn op gangbare motivatietheorieën).
- Kies voor direct toepasbare leerinhouden, en voor authentieke en betekenisvolle leerinhouden met duidelijke doelen (zoals concrete bijdragen aan het succes van een organisatie). Dat doe je bijvoorbeeld door gebruik te maken van scenario’s of verhalen.
- Geef lerenden de mogelijkheid om problemen op te lossen en uitdagingen aan te gaan, en dat op een autonome manier. Geef lerenden grip op hun leerproces, en faciliteer hen met tools om zelfgestuurd te leren (noot: al zullen lerenden vaak nog moeten leren hoe zij zelf sturing kunnen geven aan hun leren).
- Stel lerenden in staat eigen leerdoelen te formuleren en geef hen de mogelijkheid om regelmatig te checken welke vorderingen zij boeken. Dat kan via formatieve beoordelingen of bijvoorbeeld via simulaties.
- Geef lerenden regelmatige en constructieve feedback. Continue feedback betekent volgens Pappas continue groei en verbetering. Waardeer en beloon (ook niet-tastbare beloningen zijn belangrijk).
- Zorg ervoor dat de inhoud van het online leren lerenden betrokken houdt. Dat doe je door interessante inhouden, veel interactie maar ook door de vormgeving (weinig tekst, veel video of animaties). Door lerenden regelmatig toetsen en opdrachten te laten maken, houdt je hen ook bij de les.
- Doe onderzoek naar de voorkennis van lerenden en naar de verwachtingen, en pas de inhoud daarop aan. Dat vergroot de betrokkenheid van lerenden (Pappas noemt dit onterecht ‘personalisering’).
- Moedig samenwerking aan. Volgens Pappas zijn jongeren gewend om online te interacteren en samen te werken. Hij gooit hierbij m.i. samenwerkend leren en leren via interactie op één hoop, en schakelt dit onterecht ook gelijk aan ’social learning’. Als je er inderdaad in slaagt om gemeenschapsvorming te bevorderen of wederzijdse afhankelijkheid te creëren bij het oplossen van vraagstukken, dan kan dit inderdaad ‘bindend’ werken.
- Biedt lerenden de gelegenheid om te leren waar, wanneer en waarmee zij willen (dus ook mobiel). Geef lerenden vertrouwen, en verplicht hen niet om op een bepaalde locatie te leren.
- Communiceer helder wat de doelen en prioriteiten van de organisatie zijn, hoe belangrijk individuele bijdragen daaraan zijn en hoe belangrijk het is als lerenden zich blijven ontwikkelen. Zorg dat e-learning cursussen ‘in lijn’ zijn met die doelen en prioriteiten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik zou nog toevoegen: leg die tablet eens opzij. Handelen met concreet materiaal is vanuit zichzelf vaak al erg motiverend. Leg maar eens wat blokjes neer op een tafel en zie wat er gebeurt; veel mensen gaan er uit zichzelf al mee spelen (en leren).
Dat gaat alleen lastig bij online leren (daar ging deze blog post over).