Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?

Het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) is op dit moment druk doende met de invoering van competentiegericht onderwijs (CGO). Daarnaast investeert het MBO ook steeds meer in informatie- en communicatietechnologie. Het gebruik van mobiele en draadloze technologie neemt bijvoorbeeld toe, evenals de toepassing van internetapplicaties als elektronische leeromgevingen (ELO) en het gebruik van web based content.

Tegelijkertijd wordt er volgens mij betrekkelijk weinig een verbinding gelegd tussen CGO en ICT. Terwijl mijns inziens het gebruik van ICT kan helpen bepaalde praktische ‘uitdagingen’ rond CGO het hoofd te bieden.

Ik wil in een aantal bijdragen aangeven hoe je competentiegericht leren met behulp van ICT kunt versterken. Eerst schets ik echter summier de kenmerken van competentiegericht leren en een kader dat ik gebruik om naar ICT en leren te kijken.

Alle bijdragen worden via dit overzicht ontsloten:

  1. Competentiegericht leren samengevat
  2. Didactisch kader om naar ICT in het onderwijs te kijken
  3. Instructies flexibiliseren
  4. Maatwerk leveren via online leren 
  5. Creëren en publiceren met behulp van ICT 
  6. Meer rendement uit groepsbijeenkomsten dankzij ICT
  7. Laptops in het onderwijs: klep dicht
  8. Samenwerkend leren met behulp van ICT binnen CGO
  9. Begeleiden met behulp van ICT binnen CGO
  10. Met ICT feedback geven op competentieontwikkeling
  11. Digitaal toetsen en competentiegericht leren
  12. Hoe ICT de efficëntie van het onderwijs kan helpen vergroten? (een belangrijke randvoorwaarde voor de versterking van CGO)

Laatste update: 1 april 2010

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *