Flipped classroom: voorbeelden en geleerde lessen

Veel docenten willen best het concept van de flipped classroom toepassen. Zij weten alleen vaak niet waar te beginnen. Wat zijn voorbeelden en geleerde lessen?

Collaborative learning
Foto: UF InfoCommons

Bij de Vanderbilt University blijkt de helft van het aantal docenten het concept van de flipped classroom toe te passen, of van plan te zijn dat komend jaar te gaan doen. Wel blijkt een groot deel van deze docentenpopulatie te worstelen met de vormgeving van dit concept. Een mogelijke verklaring is dat zij zich nooit via leren hebben verdiept in didactiek. Campus Technologie beschrijft daarom een aantal voorbeelden waarbij participatie en interactie tijdens de les meer worden toegepast.

  1. Het gebruik van student response systemen om kennisvragen van een hogere orde te toetsen. Lerenden bespreken vervolgens met elkaar de feedback, en beantwoorden daarna nogmaals vragen. Lerenden kunnen zich daardoor meer richten op wat zij niet begrijpen.
  2. Modellen en concept maps tijdens de les ontwikkelen, of onderzoek doen naar een onderwerp en de resultaten presenteren.
  3. Het gebruik van een massive open online course in combinatie met bijeenkomsten waarin concepten nader worden toegelicht en in experimenten worden toegepast (op het gebied van genetica). Daarbij is er ook veel ruimte voor het beantwoorden van vragen. Ook werken lerenden aan problemen. Opvallend daarbij is dat dit concept wordt toegepast met een groep van ongeveer 400 lerenden. Daarbij is het een uitdaging om sessies interactief te krijgen.
  4. Het in groepjes werken aan de ontwikkeling van codeerprogramma’s die wiskundige en natuurkundige problemen moeten helpen oplossen.
  5. Lerenden leggen aan elkaar via speed dating technieken en oplossingen uit (uitleg duurt drie minuten, daarna wordt gewisseld). Vervolgens stemt de klas over de beste oplossing. De winnaar presenteert de oplossing uitgebreider plenair en beantwoordt vragen.
  6. Besteed tijdens de les meer aandacht aan zoekstrategieën in plaats van aan het vertellen van feiten. Presenteer de feiten in korte kennisclips. Organiseer vervolgens een wedstrijd waarin groepjes een casusgebaseerd probleem moeten oplossen.

Een aantal bevindingen uit dit aritkel:

  • Een deel van de lerenden heeft liever ‘passief’ onderwijs.
  • Het is een misvatting dat het omzetten van een lezing naar video het belangrijkste is aan dit concept. Het gaat om het ontwikkelen van betekenisvolle leeractiviteiten die er toe bijdragen dat lerenden nieuwe kennis daadwerkelijk verwerken.
  • Sommige leeractiviteiten blijken meer tijd te kosten, anderen minder.
  • Je moet als docent bereid zijn een stuk controle op te geven. Dat vraagt om een flexibele houding.
  • Het is belangrijk docenten bij de vormgeving van dit andere onderwijs te ondersteunen.
  • Less is more. Waak ervoor dat je lerenden niet vraagt vooraf video’s te bekijken, tijdens de les aan opdrachten te werken om vervolgens huiswerk te geven. Focus je als docent op de belangrijkste inhoud.
  • Het gaat er ook om dat lerenden leren hoe zij moeten leren (en vervolgens toepassen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *