Na de lunch van de Online Educa Berlijn heb ik op twee manieren deelgenomen aan een sessie over massive open online courses (MOOCs). Als presentator en deelnemer.
Jeremy Knox van de Universiteit van Edinburgh ging in op hun ervaringen met MOOCs. Deze universiteit is MOOCs gaan via aanbieden, naast bestaande campus-cursussen. Niet met de bedoeling om ooit het bestaande onderwijs te gaan vervangen door MOOCs. Zij wilden vooral gedistribueerd, geagreerd en sociaal leren faciliteren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een blog aggregator. Deelnemers vroegen zich echter af waar de docenten waren?
Docenten waren niet zichtbaar. In Edinburgh vinden ze dat de docent een belangrijke rol heeft, en niet zo maar één van de deelnemers van een MOOC zijn. Online leren mag niet zo maar worden beperkt tot faciliteren, maar je moet de online versie ook niet als een replica beschouwen van een face-to-face sessie.
Knox stelde dat het ‘menselijke element’ ook belangrijk is voor MOOCs. Hij meent dat online video’s onvoldoende zijn om MOOCs een ‘menselijk karakter’ zijn. Zij ontwikkelen wel een artificieel intelligente ‘teacher bot’ die de rol van de docent kan vervangen. Daar wil men ook onderzoek naar doen: teacherbot.tumblr.com
Vervolgens mocht ik zelf een presentatie houden over participatie van deelnemers in MOOCs. Daarin stelde ik onder meer dat het ontwerp van een MOOC van invloed is op de wijze waarop deelnemers deelnemen. Hieronder vind je mijn presentatie.
Justin Beck van Kaltura ging vervolgens in op de verborgen voordelen van MOOCs.
- Nieuwe technologieën die binnen MOOCs worden gebruikt, leiden tot meer mogelijkheden voor adaptief leren. MOOCs stimuleren bedrijven om dergelijke slimme technologieën te ontwikkelen.
- MOOCs geven meer inzicht in hoe we met ICT samenwerking kunt faciliteren, en hoe je bijvoorbeeld voor hele grote groepen live sessies te verzorgen.
- MOOCs genereren grote hoeveelheden data, die gebruikt kunnen worden voor onderzoek, en om via onderzoek onderwijs te verbeteren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie