E-learning door de ogen van de “hyper connected” student #oeb14

Voordat het Online Educa Debat van start ging, heb ik een sessie bijgewoond waarin studenten aan het woord kwamen over onderwijs en ICT.

De studenten begonnen met het poneren van stellingen. Daarna was er interactie met de zaal. Hier de belangrijkste bevindingen.

  • Besteed meer energie en nieuwe manieren van leren binnen het basisonderwijs om jongeren te motiveren om te leren. Kijk daarbij niet alleen naar hoe we in het Westen ICT in het onderwijs gebruiken. En stop met het geven van frontaal les.
  • Het onderwijs is bureaucratisch georganiseerd, en absoluut niet flexibel. Het gebruik van ICT weerspiegelt dat. Bovendien is veel onderwijs ook saai. MOOCs zijn veel meer flexibel, en interessant. Opvallend dat je meer kunt leren, buiten je reguliere opleiding.
  • Je wilt in eigen tempo en ‘just in time’ leren, meer controle hebben over de content. Het bestaande onderwijs voorziet daar onvoldoende in. Studenten ontwikkelen daar ook zelf oplossingen voor, waarbij men zelf eigenaar zijn van hun data en zelf kunnen beslissen wat zij vervolgens willen leren.
  • Bestaande elektronische leeromgevingen zijn zo gebruikersonvriendelijk. Deels komt dat ook  door de wijze waarop docenten de ELO inrichten. Sociale media als Dropbox en Facebook zijn  veel praktischere toepassingen.
  • Druk van docenten leidt vaak tot competitie tussen studenten. Dat kan niet de bedoeling van onderwijs zijn. Met ‘peer pressure’ binnen het universitaire onderwijs lijkt het wel mee te vallen (N=4).
  • Hoe kun je digitale tools ontwikkelen die de intrinsieke motivatie bevorderen?
  • Werken deadlines en structuur goed voor studenten, of leren studenten het beste als ze veel vrijheid hebben? Dat kan wel eens sterk afhangen van de student. Sommige studenten kunnen tegen veel vrijheid, anderen hebben toch wel structuur nodig om opdrachten af te maken. Verder lijkt doelgerichtheid van groot belang. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, ben je meer gericht om dat doel te bereiken.
  • Betrek studenten bij de keuze van je leertechnologie. Studenten wisselen wel vaak van technologie. Er zijn echter goede redenen om bijvoorbeeld Facebook niet te gebruiken  (bijvoorbeeld om lerenden niet te confronteren met advertenties of ivm privacy). Is je onderwijs wel toegankelijk als je studenten verplicht om Facebook te gebruiken?
  • Eén van de studenten in het panel meent dat zij kan multitasken. De andere drie studenten geven aan geen verschillende taken uit te kunnen voeren. Eén student gaf zelfs aan bezig te zijn ‘ruis’ zo veel mogelijk uit te schakelen.
  • Worden studenten wel eens overladen met applicaties, of moet je daar aan grenzen stellen? Volgens de jongeren is het niet wenselijk als tientallen applicaties voor leren worden gebruikt. Maar niemand kan precies zeggen waar de grens van het aanvaardbare ligt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *