Bevrijd het onderwijs van de ketenen van oud denken (#in)

We hebben niet alleen te maken met een crisis van natuurlijke bronnen, maar ook een crisis van human resources. Dat stelt sir Ken Robinson in zijn TED-speech van afgelopen februari. Deze toespraak is eindelijk online te vinden.

De boodschap van Robinson is dezelfde als altijd. De verpakking anders. Let ook op de Britse humor, de opbouw, en het gebruik van anekdotes. 

We maken weinig gebruik van onze talenten. Slechts een beperkte groep mensen doet werk dat past bij hun passie en talenten. Volgens Robinson verstoort het onderwijs juist de ontwikkeling van talenten en passie, die jongeren vaak hebben ("Education does not feed their spirit"). Het onderwijs moet volgens hem meer gebaseerd zijn op een organisch proces, en geen lineair proces. Het gaat er om dat je als onderwijs condities schept waaronder jongeren kunnen opbloeien.

Daarvoor is -zoals Ken Robinson vaker betoogt- geen hervorming nodig, maar transformatie. We moeten datgene wat we als vanzelfsprekend aannemen, ter discussie durven te stellen. Een dergelijke vernieuwing is niet eenvoudig. Robinson gebruikt het volgende citaat van Abraham Lincoln om dit te onderstrepen:


The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present. The occasion is piled high with difficulty, and we must rise — with the occasion. As our case is new, so we must think anew, and act anew. We must disenthrall ourselves, and then we shall save our country.


We moeten dus de ketenen van de huidige manier van (oud) denken over onderwijs van ons af durven gooien. Dan redden we wellicht niet zo zeer ons land, maar creëren we wellicht wel een basis voor leren dat meer recht doet aan de diversiteit van talenten en drijfveren van jongeren.

Pedro de Bruyckere vraagt zich af of hij Robinson nog wel in alles helemaal volgt, en of Ken Robinson geen karikatuur maakt van het onderwijs. Robinson doet ongetwijfeld aan "framing", als hij over onderwijs praat. Maar in de kern heeft hij volgens mij nog steeds een punt: ondanks alle hervormingen -van Maria Montessori tot competentiegericht leren- is het onderwijs onvoldoende gepersonaliseerd, weten we lerenden onvoldoende in hun 'element' te krijgen.

Met dank aan de vele tweets die ik heb ontvangen op mijn vraag of iemand weet wat "disenthrall" betekent. Translate.google.com en het woordenboek op mijn Macbook hielpen mij niet verder. Twitter wel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Het (geen) horloge dragen onder jongeren is heel herkenbaar. Ik heb die test ook al eens gedaan.
    De anecdote van de brandweerman vind ik prachtig alhoewel ik me afvraag of het echt gebeurd is…

  2. misschien is het woord ‘ontketenen’ wel een mooie vertaling van “disenthrall”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *