Sugata Mitra is bekend van zijn Hole in the Wall-project in India waarmee hij heeft laten zien dat kinderen zelfstandig kunnen leren, en van en aan elkaar kunnen leren, als je maar weet in te spelen op hun intrinsieke motivatie. Als je maar de juiste snaar weet te raken.
Een paar jaar geleden heeft Mitra een leerstoel aanvaard aan de universiteit van Newcastle en zijn experiment herhaald in Britse 'prachtwijken'. Met hetzelfde resultaat, als ik Philip Salter mag geloven. De Self-Organised Learning Environment, die Mitra met behulp van internettechnologie opzet, noemt Salter terecht
a truly radical experiment that takes the pedagog out of pedagogy, relying instead upon children’s natural curiosity.
Bij het zelfgeorganiseerd leren gaat het niet om reproductie van kennis, maar om onderzoekend leren (op basis van authentieke en uitdagende vragen), waarbij de kinderen deel uit maken van een gemeenschap.
Salter verwijst in zijn bijdrage naar een artikel in The Guardian en een artikel in The Telegraph waarin Mitra's werkwijze verder wordt geconcretiseerd (Mitra schijnt volgens deze Britse kranten zelfs een inspiratiebron te zijn geweest voor de terechte Oscar-winnaar Slumdog Millionaire).
De leerresultaten zijn zelfs na verloop van tijd op traditionele manier getoetst. Met verbazingwekkend positieve resultaten. Mitra pleit daarom voor inbedding van 'autonoom leren' in het onderwijs.
In het artikel in The Telegraph benadrukt Mitra nogmaals niet anti-leerkracht te zijn:
"The best schools tend to have the best teachers, not to mention parents who supervise homework, so there is less need for self-organised learning," he says. "But where a child comes from a less supportive home environment, where there are family tensions perhaps, their schoolwork can suffer. They need to be taught to think and study for themselves."
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie