De Educause Learning Initiative heeft een bijzondere editie uitgegeven van de 'zeven dingen die je moet weten over'-serie: 7 Things You Should Know About LMS Alternatives. In deze editie verkennen zij de mogelijkheden om elektronische leeromgevingen te vervangen door een set web based applicaties zoals social bookmarking tools, weblogs en document sharing programma's.
The framework of an LMS alternative may offer the user a coordinating hub with a dashboard or other interface that gives easy access to selected web-based tools. Applications joined in this way provide a “cafeteria” approach that allows students and instructors to select tools according to course and project requirements.
Het zijn vooral organisaties en onderwijsgevenden met een vernieuwende visie op leren, die hun toevlucht nemen tot deze oplossingen. In de praktijk zie je volgens deze publicatie ook dat organisaties een traditionele elektronische leeromgeving via mash up technologie combineren met -bijvoorbeeld- social software.
Op deze manier kun je dus een nog krachtiger leeromgeving creëren. Aan de andere kant, zo schrijft de auteur van 7 Things You Should Know About LMS Alternatives ook, moeten gebruikers weer wennen aan nieuwe applicaties (vooral aan de docent-kant een niet te onderschatten belemmering, is mijn ervaring). Bovendien ondersteunen web 2.0-tools bepaalde functionaliteiten niet, terwijl onderwijsgevenden die wel belangrijk vinden (denk aan cijferregistratie). Er zijn ook andere zorgen:
In either case, the locus of control is outside the institution, raising concerns about interruptions of service, the security of data and personal information, and the effect on an institution’s reputation that could result from a security breach.
Wat ik opvallend vind, is dat deze uitgave geen aandacht besteedt aan elektronische leeromgevingen die zelf bestaande web 2.0 applicaties integreren. Verder worden de argumenten rond een alternatief voor de elektronische leeromgeving goed samengevat.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Wat mij opvalt is dat naast de opmerking die jij maakt over het uitblijven van inbedding van social media, ELO’s hoofdzakelijk worden gezien als leermiddel in de zin van het georganiseerd aanbieden van content. Er wordt echter nauwelijks gebruik gemaakt van de ELO als didactisch instrument om door b.v. de functionaliteiten zoals adaptive relaeses e.d. toe te passen. Hierdoor wordt het studeren van de student m.i. sterk gestimuleerd en de nu vaak technische input van de docent getransformeerd naar didactische input.
In mijn opine is er nog veel winst te halen in de mogelijkheden die ELO’s werkelijk bieden. Nu is het vaak oude wijn in nieuwe zakken…
Hoog tijd voor nieuwe wijn 😛
@DutchKendoka: klopt. Daar wordt ook geen aandacht besteed. Denk jij dat social media daar een bijdrage aan kan leveren?
Even in reactie op Kendoka. Er zijn ELO’s waarin didactisch gebruik voor en door de docent wel degelijk wordt ondersteund. Mijn ervaring is echter dat veel onderwijsgevenden de mogelijkheden daarvan niet zien, en zich liever verliezen in de gadget van de week. Bij een meer didactische inzet zou ook ik me niet beperken tot social media. Echt interessant wordt het als de ELO gaat ondersteunen wat op dit log al eens eerder mooi werd verwoord: “templates die lerenden structuur en houvast bieden om te komen tot een dialoog en reflectie”. Daar ligt de echte uitdaging.