Tijdens een sessie over mediawijsheid van het Friesland College tijdens het CvI-congres startte men niet met een inleiding, maar met het in groepjes beantwoorden van vragen. Elk groepje kreeg andere vragen over sociale media. Vervolgens moest elk groepje een korte presentatie over de antwoorden op vragen verzorgen, die plenair weer discussie opriepen.
Deze werkwijze past men ook tijdens lessen mediawijsheid in. De vragen blijken inderdaad veel discussie oproepen.
Voorbeelden van vragen zijn:
- Wat zijn sociale media?
- Wat doe jij met sociale media in jouw leven?
- Wat is de invloed van sociale media in jouw omgeving?
- Hoe ga jij om met online privacy?
- Welke soorten media zijn er en hoe ga jij daarmee om?
- Wat moeten mensen zien als ze jouw naam Googlen?
- Wat is een goed voorbeeld van zakelijk gebruik van sociale media?
- Hoe en welke invloed heb jij op de media?
De mate waarin sociale media worden gebruikt, bleek sterk te differentiëren. Sommige deelnemers bleken bepaalde toepassingen uit privacyoverwegingen bewust niet te gebruiken.
Ook blijken we allemaal een heel ander beeld te hebben bij het karakter van bepaalde media (privé, zakelijk). Zelfs sceptici van sociale media bleken wel overtuigd dat sociale media vandaag de dag een grote impact heeft.
Deze sessie leidde ook tot discussies over informatievoorziening voor studenten (kies meerdere kanalen, geef studenten de opdracht om of twitter te zoeken of bussen inderdaad niet reizen), zorg ervoor dat studenten de informatie over een bijeenkomst hadden kunnen weten, of het betrekken van studenten bij de keuze voor een elektronische leeromgeving.
Ashwin Brouwer vertelde vervolgens dat deze aanpak studenten tot meer kritische gebruikers van sociale media maakt. Het zijn vooral de gesprekken over de presentaties en vragen die studenten aan het denken zet. En vervolgens bijvoorbeeld de settings van sociale media gaan aanpassen. Net als tijdens deze sessie gebeurde.
Op http://www.mediawijsheidinhetmbo.nl vind je het lesmateriaal.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie