Pitches met peer review als creatieve verwerkingsopdracht

Twee weken geleden heb ik een gastcollege verzorgd over leren in een virtuele wereld. Gisteravond heb ik een aantal verwerkingsopdrachten van studenten bekeken. Zij moesten pitches maken, en elkaars pitches reviewen. Een mooie e-learning toepassing, die volgens mij breder toepasbaar is.

Pitch to peerDocent Pascal Haazebroek van de Leisde Honours Class over ‘Virtuality’ is initiatiefnemer van Pitch 2 Peer. Dit platform zet hij ook in binnen zijn eigen cursus. Ik realiseerde me gisteravond dat ik hier nog nooit over heb geblogd. Terwijl het een prachtige e-learning toepassing is (Pitch 2 Peer is 2013 genomineerd voor de Nederlandse E-learning Award).

Hoe werkt het?

Studenten nemen deel aan een hoorcollege of gastcollege (er kan ook een andere aanleiding zijn). Op basis van de inhoud van het hoorcollege maken zij een ‘pitch’ van enkele minuten. Een pitch is een presentatie van een idee of standpunt. Studenten kiezen zelf middels welke vorm zij de pitch willen maken. Ik heb gisteravond bijvoorbeeld de volgende pitches bekeken:

  • Een blogpost waarin een student een applicatie bespreekt die het lezen kan veranderen, en van invloed kan zijn op de wijze waarop we met ICT gaan leren.
  • Een blogpost waarin een student mijn visie over de ontwikkeling van e-learning heeft verbonden met het belang om de sociale dimensie bij e-learning in het oog te houden. Hij legt daarbij ook de relatie met de Social Development Theory van Vygotsky.
  • Een Prezi-presentatie waarin een student aandacht besteed aan kansen en belemmeringen van e-learning.
  • Een indrukwekkend verhaal via video waarin een student op basis van een persoonlijke ervaring de potentie van e-learning voor meer toegankelijk onderwijs toelicht.

Nadat de pitches zijn geupload -deadlines zijn belangrijk- krijgen studenten een aantal pitches toebedeeld. Zij beoordelen deze pitches op basis van criteria als idee, argumentatie en vorm (maximaal vijf sterren per criterium). Zij geven ook uitgebreidere feedback op de pitches. Daarna kunnen studenten via ‘likes’ of badges bijdragen waarderen.
Op deze manier zie je welke bijdragen per keer het beste worden gewaardeerd.

Als gastdocent heb ik ook enkele pitches van feedback voorzien (niet van ‘ratings’).
Ik was onder de indruk van de kwaliteit.

Ik vind dit een mooie manier om studenten het geleerde te laten verwerken, hen te laten creëren en om hen feedback te laten geven. Ik geloof ook dat je deze toepassing binnen andere onderwijssoorten kunt inzetten, al zul je wellicht meer aandacht moeten besteden aan het geven van feedback (en het geven van feedback ook moeten beoordelen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *