ICT en onderwijs: een ‘Doorkijk’ naar de toekomst

Vanmiddag verzorg ik een presentatie tijdens een afscheidsbijeenkomst van Leon Souren.
Leon werkt als Teamleider en coördinator van het Onderwijscentrum van de Nieuwste Pabo (een gezamenlijk van Zuyd Hogeschool en Fontys), en gaat met pensioen. Ik ken Leon echter al véél langer. Daar verwijst ook de titel van mijn presentatie naar.

Leon Souren
Foto: De Nieuwste Pabo

Toen ik Leon namelijk voor het eerst ontmoette, moest ik ‘meester Souren’ tegen hem zeggen. Hij ging toen als kersvers leraar werken ‘op’ basisschool De Doorkijk, waar ik leerling was. Het was de tijd waarin de televisie en de cassetterecorder het toppunt van leertechnologie waren. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik les van hem heb gehad. We woonden wel in dezelfde wijk van Kerkrade (‘d’r Sjtaat’).

Veel later kwam ik hem tegen tijdens de Onderwijsdagen, en heeft hij me ook uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan een bijeenkomst van de Nieuwste Pabo.

Ik vond het dan ook erg leuk om gevraagd te worden om tijdens zijn afscheidsbijeenkomst een presentatie te verzorgen over de toekomst van ICT en leren. Daarbij kijk ik -zoals gebruikelijk- naar trends in plaats van hypes, en heb ik niet alleen oog voor technologische ontwikkelingen maar voor de integratie van technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren. Verder probeer ik vooral stil te staan bij de impact op leren.

De volgende stellingen zal ik aannemelijk proberen te maken:

  • Blended learning wordt de ‘default’ manier van leren, terwijl ook volledig online leren toe zal nemen.
  • De scope van ICT en leren wordt breder. In toenemende mate wordt ICT voor andere zaken ingezet dan voor cursussen.
  • Dankzij draagbare technologie kun je alomtegenwoordig en naadloos leren, waarbij gebruik wordt gemaakt van persoonlijke leer- en werkomgevingen die veel lijken op sociale media van vandaag de dag.
  • We hebben te maken met veranderende opvattingen over leren die dankzij nieuwe, steeds krachtiger wordende, technologieën in de praktijk kunnen worden gebracht.
  • Learning analytics kunnen een bijdrage leveren aan de verbetering van onderwijs en leren, al zijn er nog verschillende vragen te beantwoorden.
  • Over de impact van massive open online courses is weinig te zeggen. Ze hebben in elk geval online leren en open education weer op de kaart gezet, en vormen een proeftuin voor experimenten en innovaties.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Betreft blended learning heeft u absoluut gelijk, smart boards, online-tools, het blijft zich alleen maar verder ontwikkelen. Learning analytics gebruik ik ook voor de klas maar behalve resultaat inzien valt er nu nog te weinig aan af te zien voor daadwerkelijke verbetering. In elk geval is het zondermeer een doorkijk naar de toekomst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *