De uitdagingen van mobile learning #oeb13

Mobiel leren trekt nog steeds het nodige publiek aan. Dat bleek uit de drukbezochte laatste sessie van de Online Educa Berlijn. Toen ik in 2003 voor het eerst de Online Educa bezocht, werd deze manier van leren al als veelbelovende trend beschreven. Maar tien jaar later zijn nog steeds uitdagingen.

Arndt Bubenzer stelde dat mobile learning nog steeds een mooie manier is om lastig te bereiken doelgroepen te bereiken. De apparaten vormen geen barrière meer. Maar….er zijn nog zes belangrijke uitdagingen.

  1. Er is weinig eenduidigheid over het concept. Er is niet één oplossing voor alle vraagstukken. Mobile learning is niet e-learning op een mobiel apparaat. Contentaanbieders gaan daar nog steeds van uit. Welke toegevoegde waarde heeft het gebruik van mobiele apparaten? En welke beperkingen hebben mobiele devices? Gebruikers willen niet langdurig gebruik maken van smartphones.
  2. Welke didactische benaderingen passen bij mobiele apparaten? Welke didactische benaderingen maken gebruik van de unieke kenmerken van mobiele apparaten? Een mobiel apparaat is niet bedoeld om veel tekst mee te lezen.
  3. Fragmentatie van devices (platforms, formaten). Dat maakt het ontwikkelen van applicaties complex. HTML 5 is in theorie een oplossing. Maar de browsers werken daar verschillend mee. Bubenzer maakt apps die vooral content verstrekken.
  4. Ontwikkeltools zijn ook vaak gebonden aan platforms, en geven hoofdpijn wat betreft browsers. De kosten van deze tools variëren ook sterk.
  5. Eindgebruikers hebben nog niet altijd een prima bandbreedte. Dat stelt beperkingen aan aan de content.
  6. Organisaties beschikken vaak over beperkte middelen voor de ontwikkeling van mobile learning. Wil je zelf ontwikkelen of besteed je dat uit?

Bubenzer eindigte met enkel cases. Zoals het presenteren van de belangrijkste feiten voor piloten over wat te doen bij bepaalde weersomstandigheden.

Tom van Wambeke van het internationale training centrum van de ILO is ingegaan op design thinking, dat hij afzette tegen instructional design. Zij ontwikkelen mobile learning niet via de watervalbenadering (uitgebreid plannen en beschrijven, daarna ontwikkelen), maar 'agile' (iteratief, in kleine stappen). Hij verzamelde vragen via Poll Everywhere, die hij gebruikte om zijn verhaal te vertellen. Zo liet hij een voorbeeld zien van een project waarin sms wordt gebruikt. Hij verwees naar een presentatie van Inge de Waard over het formuleren van een mobile learning strategie. Ook ging hij in op een toolkit die zij hebben ontwikkeld. Deze met WordPress gemaakte toolkit bevat diverse cases waarmee men uitdagingen van mobile learning heeft aangepakt. Tom pleitte voor meer experiences met mobile learning, en minder contentgedreven vormen van mobile learning.

Adoptie van mobile learning wordt volgens de derde spreekster van BlackBoard gedreven door lerenden. Zij gebruiken mobiele technologie intensief en als een middel voor connecties. Voor haar is dat de reden om mobiele technologie binnen de les te gebruiken, bijvoorbeeld op basis van het concept van de flipped classroom. Zij haalde er zelfs Vygotski bij om te pleiten voor mobile learning binnen contexten. Deze spreekster ging op allerlei mobiele toepassingen van BlackBoard in. Deze waren voor een groot deel wel erg content gedreven. Maar er was ook een toepassingen waarbij lerenden via mobiele technologie feedback gaven.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *