Leren als constante binnen het leven van hedendaagse professionals #oeb13

Eén plenaire sessie van dag twee van de Online Educa Berlijn ging over continue professionele ontwikkeling. Er is consensus dat dit vandaag de dag eigenlijk een constante zou moeten zijn in het leven van professionals. Maar wat bevordert continue professionele ontwikkeling?

Voorzitter Charles Jennings vroeg echter eerst middels een indrukwekkende één minuut applaus aandacht voor het overlijden van één van de echt groten der aarde: Nelson Mandela.

'Learning moves', het thema van de Online Educa Berlijn 2013, impliceert verandering. Jennings ging op basis van een anekdote in op verandering. Veel mensen beschouwen veranderingen mede als gevolg van technologie als een fase van voorbijgaande aard. Verandering is volgens hem echter een stabiele factor.

Vervolgens was het de beurt aan vier panel leden die elk een korte introductie gaven op continue professionele ontwikkeling.

Sann René Glaza is verantwoordelijk voor after sales bij Toyota. Zij ging in op het Toyota (en Lexus) Europese training netwerk. Zij hebben 93000 medewerkers, waarvan éénderde rechtstreekse medewerkers, en 3000 retailers. Volgens haar verandert leren als gevolg van sociale media en gaming. Haar afdeling traint vooral trainers, repair support en ontwikkelen content voor eindgebruikers.

Glaza vertelde hoe over grote en snelle veranderingen binnen de automobielindustrie (multimedia in auto). Technici hebben nog steeds basisvaardigheden nodig (zoals olieverversen), maar zij zullen steeds vaker in staat moeten zijn om te diagnostiseren. Klanten worden ook steeds slimmer omdat zij technische expertise via internet verwerven. Daarom ontwikkelen zij ook eigen content voor eindgebruikers.

Glaza benadrukte op basis van haar ervaring dus de noodzaak van continue profssionele ontwikkeling.

Eva Majewski van de European Democrat Students (EDS) vertelde hoe haar organisatie studenten voorbereid op een leven lang leren en mobiliteit. Studenten studeren steeds vaker aan meer universiteiten. EDS pleit voor een netwerk van universiteiten (European Digital University), voor het erkennen certificaten en ook MOOCs. E-learning beschouwen zij als een mooie kans om hoger onderwijs toegankelijker te maken. Jongeren pleiten voor verandering, maar hebben ook de expertise van ouderen nodig.

Chris Bishop van Future Workplace, een organisatie die het gebruik van sociale media voor HRM wil bevorderen, heeft zelf zeven carrières gehad, en zelfs opgetreden met Robert Palmer en Chuck Berry. Ook heeft hij singles voor radio en TV gemaakt. In 1995 is hij gaan werken als een web producer. In 1998 werd hij gevraagd om voor IBM te gaan werken. Dat was wel een verrassing voor een rock 'n roll type. De vice-president van IBM onderkende in zijn levensloop een hoop bekwaamheden die zij van toepassing vond voor het internetprogramma van IBM. Een leven lang leren, inclusief afleren, is volgens hem dan ook cruciaal voor de grenzeloze werkplek.

Rick van Sant van Blackboard is op een humoristische manier kort ingegaan op een aantal aspecten van het digitale ecosysteem van leren.

  • Volgens hem is disruptieve innovaties ontwricht vaak het business model en helpt vaak organisaties om zeep. Niet alles wat disruptief is, is per definitie goed.
  • Het onderscheid 'digital natives' en 'digital immigrants' maakt hem kwaad. Jongeren gaan vaak slecht om met technologie. Ze zijn geen betere lerenden dankzij technologie. Vroeger was het zoeken van bronnen complex. Nu is het filteren van bronnen ingewikkeld.
  • Leren is een neurobiologisch proces. Het brein werkt nu niet anders dan dertig jaar geleden. De goede docenten van vroeger, geven nu nog steeds goed les.
  • Edu-preneurs (nieuwe leertechnologiebedrijven) zorgen voor democratisering van het onderwijs, zorgen voor innovaties, maar zijn ook afhankelijk van investeerders.
  • Learning analytics zijn belangrijk om zicht te krijgen op het onderwijs.
  • Er is sprake van een Talent Cloud. Belangrijke talentvolle personen werken met elkaar samen in netwerken, en zijn persoonlijke 'merken'.
  • Mensen creëren zelf veel kennis (prosumers).
  • Steden worden steeds meer geïntegreerd. Schoolbibliotheken en openbare bibliotheken zullen vaker samen gaan.
  • Er is sprake van een economische 'perfect storm'. In de VS zijn in de afgelopen paar jaar 50 universiteiten gesloten. Maar er komen ook nieuwe universiteiten bij.

Van het Sant stipte vooral kort elementen aan, maar deed dat wel op een leuke manier.

 

Vervolgens vroeg Jennings welk gedrag nodig is om een cultuur van een leven lang leren te bevorderen. Opmerkingen vanuit het publiek en het panel:

  • Natuurlijke nieuwsgierigheid van individuen. Professionals moeten nieuwsgierig blijven.
  • De werkplek van de toekomst vereist een leven lang leren. Je kunt je werk niet meer doen als je niet voortdurend investeert in je eigen ontwikkeling.
  • Nieuwe technologieën bevorderen cross-disciplinair werken en leren steeds beter.
  • Je zult beter in staat moeten zijn om jouw persoonlijke leerbehoeften te formuleren.
  • Andere belanghebbenden (ouders, leidinggevenden) beïnvloeden leren en continue professionele ontwikkeling sterk, niet alleen lerenden en docenten. Zij moeten luisteren naar leerervaringen, ruimte geven om fouten te maken en om te experimenteren.
  • Vandaag de dag hebben mensen dankzij massa's bronnen en mobiele en traditionele technologieën veel meer mogelijkheden om naadloos te leren.
  • Het prikkelen en bevorderen van motivatie is cruciaal voor continue professionele ontwikkeling. Ondernemerschap als bekwaamheid is daarvoor o.a. belangrijk.
  • Mensen leren als er een noodzaak gevoeld wordt om te leren. Daar moet je je dus op richten.
  • We democratiseren onderwijs niet doordat we mensen toegang geven tot informatie. Binnen het onderwijs beschikken we ook maar over weinig 'big data' die we kunnen gebruiken voor adaptief onderwijs. Welke data bevordert waarde? Yahoo heeft thuiswerken ongedaan gemaakt omdat men zag dat medewerkers weinig inlogden op het VPN-netwerk.
  • Leren gebeurt altijd en overal, het is 'multi-noded'. Erken dat.
  • Ken je lerende. Verdiep je in de doelgroep en betrek hun stakeholders.
Er was al met al veel ruimte voor conversaties, al gingen we niet echt de 'diepte' in tijdens deze sessie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *