Deze week is een special issue van het online tijdschrift eLearning Papers verschenen over ‘personal learning environments’.
Lerenden zijn in toenemende mate zelf verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Zij gebruiken eigen apparaten, tools en applicaties, bronnen (online en offline) en strategieën om te leren. Dit geheel wordt een ‘persoonlijke leeromgeving’ genoemd.
More of an approach or strategy than a specific learning platform, a PLE is created by learners in the process of designing and organising their own learning, as opposed to following pre-arranged learning paths. In this way, PLEs are distinctly learner-centred and foster autonomous learning. PLEs are by no means isolated; they are interconnected in a digital ecosystem of media, tools and services.
Leren wordt daarbij beschouwd als een continue, alomtegenwoordig en ‘multi-episodic‘ proces, waarbij de lerende zelf een actieve rol speelt.
Over dit thema gaat het eLearning paper over persoonlijke leeromgevingen. Ik heb de artikelen zelf nog niet kunnen lezen. De meeste onderwerpen spreken me in elk geval aan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie