Terry Anderson bespreekt een studie naar de tijdsbesteding van docenten bij online leren. Wat valt op?
In deze studie is gekeken naar hoeveel tijd tachtig docenten besteden aan werkzaamheden terwijl zij tijdens een semester vier online cursussen verzorgden. Daarbij valt mij het volgende op:
- De docenten zijn gemiddeld 44 uur per week aan het werk.
- Bijna 46% van de tijd gaat op aan beoordelen en het toekennen van cijfers. Anderson hoopt terecht dat het beoordelen meer geautomatiseerd gaat plaats vinden, en er meer ruimte komt voor formatieve en summatieve feedback. Zelf denk ik dat meer peer feedback ook winst kan betekenen voor docenten.
- Bijna 24% van de tijd wordt besteed aan communicatie met lerenden. Volgens Anderson kunnen synchrone web conferencing sessies de efficiëntie op het gebied van communicatie verbeteren.
- Nog geen 7% van de tijd wordt geïnvesteerd in contentontwikkeling. Mijn ervaring is dat juist dit aspect veel tijd kost (maken van opdrachten, vragen, formuleren van feedback, zoeken en toegankelijk maken van video’s en andere bronnen, enzovoorts).
Terry Anderson geeft terecht aan dat de context sterk van invloed is op de tijdsbesteding van een docent (niveau en motivatie van de lerenden, onderwerp, stijl van doceren, de leeromgeving, enzovoorts). Daar komt bij, zoals hij opmerkt, dat de studie geen relatie legt met het didactisch concept van cursussen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie