Analist Elearnity heeft een model met negen cellen en vijf dimensies gelanceerd waarmee zij de markt van talent management systemen in kaart proberen te brengen: Elearnity 9-Grid™.
De focus van het model ligt op de markt van talent management systemen in Europa, Midden-Oosten en Azië (met name Europa).
Met dit model wil Elearnity organisaties ondersteunen bij vergelijkingen van systemen, en bij selectieprocessen (wat past bij ons). Ook zou het model een rol moeten spelen bij discussies over dit onderwerp, en bij het herkennen van een focus van succes.
De vijf dimensies zijn:
- Potentieel (wat is de scope van het systeem, wat kan het)
- Performance: hoe goed doen leveranciers het binnen deze markt, hoe tevreden zijn gebruikers?
- Hoe hoog is de total cost of ownership?
- Hoe is de aanwezigheid binnen de markt (heden en verleden)?
- Hoe verwacht Elearnity dat het systeem zich in de toekomst zal ontwikkelen?
De zones, waarin talent management systemen geplot kunnen worden, variëren van beperkte opties tot strategische leider.
Persoonlijk vind ik de aandacht voor de potentie wat mager. Ik had dat aspect ook verder uitgesplitst (o.a. naar onderliggende visie en functionaliteiten. Ook is het criterium van aanwezigheid in de markt altijd in het nadeel van relatief nieuwe partijen. Aan de andere kant illustreert het model wel dat organisaties bij de selectie niet alleen kijken naar functionaliteiten van een systeem.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hi Wilfred,
Thank you for picking up our model, we really appreciate you sharing your reflections and giving your balanced view.
For us, one important aspects of the 9-Grid™ model is that we are looking to use it across both systems and services. And for this reason, “potential” isn’t always about functionality, in every use of the model.
So, we talk about scope and sophistication, and we feel this is a good way of approaching both system and service based scenarios. In a system, “potential” would certainly mean the breadth of functionality and the depth of functionality. Effectively how much it can do, and how sophisticated it is at doing it. But, the phrase, “scope and sophistication” can equally be used in a service based scenario, like bespoke e-learning development and out-sourced learning operations.
I hope that helps clarifies our intentions there.
Suffice to say that over the coming weeks we’ll talk more about some of the underlying management approaches and focus for different zones in the grid. And provide more insights about the model, to help orientate people into our thinking behind it and how it can be interpreted effectively.
Thank you again for your observations and commentary.
Best Wishes
David
Director of Research
Elearnity
Hi David,
Thank your for responding and clarifying your intentions.