Rond 2000 gingen heel wat internetbedrijven kopje onder omdat zij de hooggespannen verwachtingen niet waar konden maken. Gaat dit ook gelden voor online afstandsonderwijs, omdat het één cruciale functie niet kan vervullen?
John Tammy heeft een kritische beschouwing geschreven over universitair onderwijs, en over online leren als alternatief. Hij geeft aan dat de collegegelden van 'campus onderwijs' de pan uitreizen. Tegelijkertijd stelt hij dat verschillende succesvolle Amerikanen niet eens universitair onderwijs nodig hadden om een vermaard regisseur of oprichter van een ICT-bedrijf te worden.
Tammy stelt dat datgene wat je leert op een universiteit er in de samenleving lang niet altijd toe doet. Dat hoeft ook niet persé een probleem te zijn. Je leert namelijk ook vooral buiten onderwijsinstellingen. Ouders sturen hun kinderen bovendien naar een universiteit om te netwerken, en via dat netwerk maatschappelijk succes te krijgen.
But when parents spend a fortune on their children’s schooling they’re not buying education; rather they’re buying the ‘right’ friends for them, the right contacts for the future, access to the right husbands and wives, not to mention buying their own (“Our son goes to Williams College”) status. The same is true for students taking out loans.
Volgens hem kan online leren juist deze netwerkfunctie en status niet vervullen, waardoor het nooit een alternatief zal kunnen zijn voor traditionele universiteiten. En aangezien werkgevers volgens Tammy niet geïnteresseerd zijn in wat jongeren leren, zou online afstandsonderwijs wel eens een zeepbel blijken te zijn.
Ik vind Tammy te cynisch over het onderwijs. Het is te gemakkelijk om te roepen dat je er niets relevants leert, of dat werkgevers niet geïnteresseerd zijn in onderwijs. Ik ken geen onderzoek dat deze stelling onderstreept. Hij heeft echter wel een punt als het gaat om het belang van de netwerkfunctie. Online afstandsonderwijs zal daarom juist daar ook in moeten investeren. Dat een deel van het online afstandsonderwijs de hooggespannen verwachtingen niet waar zullen maken, geloof ik ook. Echter, menig internetbedrijf heeft ook de zeepbel van 2000-2002 overleefd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie