Docente Stacey Roshan past het concept van de flipped cassroom nu drie jaar toe. In With flipped learning, how to make sure students are doing the work beschrijft zij hoe zij ervoor zorgt dat lerenden ‘bij de les blijven’.
Dat is namelijk één van de uitdagingen bij dit concept. Hoe zorg je ervoor dat lerenden zich daadwerkelijk thuis voorbereiden? Tijdens de les wil je als docent namelijk via interactie verdiepend leren realiseren, en in kleine groepjes ingaan op specifieke leervragen. Dat vergroot volgens Roshan namelijk de betrokkenheid van lerenden.
Zij maakt gebruik van quizzes die ingebed zijn in online video’s, en die lerenden maken tijdens het kijken. Lerenden krijgen direct feedback en de docent krijgt via een spreadsheet inzicht in de scores. In deze bijdrage gaat zij kort in op de de mogelijkheden van verschillende vraagtypen.
Volgens Roshan krijg je daarmee ook snel een beeld van de onderwerpen die nog aandacht behoeve, en andere input voor klassikale bijeenkomsten.
Ingebedde quizzes zijn krachtig. Maar je kunt lerenden natuurlijk ook direct na afloop van de instructie een aparte formatieve toets laten maken.
Stacey Roshan gaat niet in op de vraag wat je doen met lerenden die zich ook dan niet hebben voorbereid. Volgens mij is het belangrijk dat je vooraf duidelijk maakt waarom je kiest voor deze aanpak, dat je er voor zorgt dat het materiaal van goede kwaliteit is, en dat je lerenden monitort en persoonlijk aanspreekt op hun gedrag. Ik geloof niet dat bepaalde groepen lerenden ‘van nature’ niet ’thuis leren’. Dergelijk gedrag is aangeleerd en kan ook weer worden afgeleerd. Lerenden die, om wat voor reden dan ook, niet in staat zijn om thuis te leren, hebben andere ondersteuning nodig.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie