Er wordt de laatste paar jaar veel gepubliceerd over de relatie tussen de werking van hersenen en leren. In Neuro Myths: Separating Fact and Fiction in Brain-Based Learning schrijft Sara Bernard dat er echter nogal wat kaf tussen het koren zit:
The trick is separating the meat from the marketing.
Zij stelt dat het gebruik van neurowetenschappen in het onderwijs zo jong is, dat er eigenlijk nog niets 'bewezen' kan worden geacht. Er is op dit gebied vooral sprake van bewezen conceptuele kennis. De term "brain-based learning" wordt in deze bijdrage dan ook bekritiseerd door enkele wetenschappers. Vooral commerciële aanbieders van educatieve software krijgen er van langs.
Bernard laat ook summier enkele mythes de revue passeren. Bijvoorbeeld dat sommige mensen hun linkerhersenhelft gebruiken, en anderen hun rechter. Of dat we slechts 10% van onze hersenen zouden gebruiken. Ook is het een mythe dat de hersenen van mannen en vrouwen sterk verschillen.
Bernard pleit er voor kritisch te kijken naar datgene wat wel werkt. Zij volstaat op dit gebied overigens met literatuurtips. Zij beveelt wel aan:
Plus, neuroscientists urge educators to trust themselves on this. If a claim seems off, it probably is, and if it confirms something that already seems to work, it's probably on the right track. "Usually, when scientists discover something true about the brain," notes Sylwester, "it doesn't surprise teachers."
Een slotconclusie, die mij uit het hart is gegrepen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie