E-learning in de VS: een ‘sur place’-situatie (#in)

Eind 2010 heeft Learning Circuits, het online magazine van de American Society for Training and Development (ASTD) een enquête gehouden naar het gebruik van e-learning binnen organisaties (N=348). Ze spreken zelf van e-learning trends, maar die naam mag het m.i. niet hebben.

Wat valt op?

  • Leermanagement systemen vormen met 55% de meest gebruikte e-learningtool. Verder valt het relatief hoge percentage synchrone e-learningtools op (audio conferencing, web conferencing, virtual classrooms, video conferencing).
  • Nog geen 9% van de respondenten geeft aan tools voor mobile learning in te zetten. Blogs scoren 20%, terwijl net geen 14% van de respondenten social networking tools voor leerdoeleinden inzet.
  • Bijna 20% van de respondenten richt zich met e-learning (ook) op klanten.
  • De drie meest genoemde e-learningtoepassingen zijn: IT-applicaties leren gebruiken, e-learning om in te spelen op wet- en regelgeving (regulatory/compliance issues) en taakspecifieke vaardigheden ontwikkelen. Nogal traditionele toepassingen, vind ik.
  • 33,3% van de respondenten besteed 30% of meer van het budget voor opleiden aan blended learning of volledig online leren. Ik had verwacht dat meer respondenten zouden aangeven dat e-learning minimaal 31% van het budget zou 'opsnoepen'.
  • De grootste zorg van organisaties m.b.t. e-learning betreft de implementatiekosten. 26,6% van de respondenten geeft aan dat e-learning binnen hun organisatie niet als een 'echte' manier van leren wordt gezien.

Als je deze cijfers vergelijkt met de uitkomsten van verleden jaar, dan zijn de verschillen niet erg groot. In feite is er dus sprake van een 'sur place'-situatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *