Ruim een half jaar na de introductie van de iPad in het onderwijs verschijnen de eerste artikelen waarin wordt teruggeblikt op gebruikerservaringen. De eerste artikelen -ja, ook die van mij- gingen vooral in op de kenmerken van het apparaat in relatie tot veronderstelde toepassingsmogelijkheden.
iPads find role in medical school classrooms focust op het medisch onderwijs, en gaat in op ervaringen bij één School of Medicine. Deze school heeft een website met apps samengesteld, PDF-documenten op de iPad gebruikt (met annotatieprogramma's) en studenten anatomische tekeningen tijdens college's laten maken. Als de aandacht van studenten bij leeractiviteiten tijdens een cursus vereist was, gebruikte een docent – die aan het woord komt – de iPad niet.
De toegevoegde waarde van iPads heeft volgens deze ervaringen vooral te maken met het tekenen van anatomische structuren. Lang niet alle studenten vonden de iPad handig om aantekeningen te maken, of om documenten op de iPad te bestuderen (eenderde van de studenten gaf de voorkeur aan geprinte documenten).
Het lijkt er ook op dat de iPad hier nogal overhaast is ingevoerd. Het verbaast mij bijvoorbeeld dat de iPad niet wordt gebruikt
where section activities demanded students’ attention
Je kunt aantekeningen maken of twitteren juist ook gebruiken om aandacht vast te houden. Daarnaast ben je op een iPad minder geneigd van applicatie te switchen dan op een laptop. Zelfs nu een iPad 'multitasking' ondersteunt (is mijn ervaring).
Ik heb zelf nogal moeten wennen aan het maken van aantekeningen op de iPad. Het heeft een maand of drie geduurd voordat ik afscheid heb genomen van pen en papier. Het bestuderen van documenten op de iPad, in plaats van papier, doe ik al vanaf het begin.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie