Dirigeer je sociale netwerk (#in)

Sociale netwerken kunnen veel waarde hebben voor individuen. Volgens John Hagel III en John Seely Brown wordt hun potentieel pas benut als gebruikers meer dirigent worden van hun sociale netwerken. Hun richtinggevend advies bestaat uit vijf elementen, die individuen zelf moeten vormgeven, afhankelijk van hun situatie:

  1. Durf je kwetsbaarheid te tonen. Je wint pas aan vertrouwen door je kwetsbaar op te durven stellen. Dan kun je pas zaken bespreken, waarmee je worstelt.
  2. Vermeng je professionele en persoonlijke leven. Je wint pas aan vertrouwen als mensen een holistisch beeld van je hebben.
  3. Provoceer. Provocaties leiden vaak tot nieuwe inzichten:

    Of course, the key is to provoke in productive ways, but provocations can be a key to strong relationships.

  4. Zet anderen in het zonnetje.
  5. Zaai, voed en verwijder 'onkruid'. Sociale netwerken zijn niet zelforganiserend. De ontwikkeling ervan vergt energie en werk.

De auteurs vinden deze elementen ook relevant voor organisaties. Uiteraard betekent dit een behoorlijke trendbreuk. Niet alleen voor organisaties, maar ook voor individuen. Want je ziet toch heel weinig kwetsbaarheid in sociale netwerken! Ik vraag me ook af of elk medium zich hiervoor leent. Via Twitter provoceren zou nog wel eens uit de hand kunnen lopen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Via Facebook meer dan via Twitter, denk ik. En als je het doet voor educatieve doeleinden, dan toch best via groepen.
    De 5 puntjes die je opsomt zijn natuurlijk precies die puntjes die een goede lesgever in zijn contactonderwijs toepast.
    En dan zijn we terug bij mijn basisinstelling : het enige wat e-learning onderscheidt van F2F is het middel.

  2. Je kwetsbaar opstellen is inderdaad een zeer effectief bindingsmiddel. Zelfs op Facebook zie je dit echter zelden. Op Facebook gaat het met iedereen geweldig. Wat dat betreft zou Feestboek een betere naam zijn geweest. Sites als LinkedIn zijn vooral zakelijk en niet persoonlijk (en dus vreselijk saai en vervelend). Beide sites ontbreekt het aan de intimiteit die nodig is om écht jezelf, en dus kwetsbaar, te kunnen zijn. Op provocatie staat de mogelijke straf dat uitspraken buiten hun oorspronkelijke context deel uit gaan maken van je onvrijwillige Google-portfolio. Kortom: is de open internetomgeving wel veilig genoeg voor je diepste problemen óf om de boel op stelten te zetten? Ik denk het niet. Ik denk dat de tips dan ook vooral werken in ‘analoog’ contact. Maar dan werken ze zéker.

  3. @Christine: ik denk eerlijk gezegd dat veel onderwijsgevenden deze punten lang niet altijd in de praktijk brengen. Zie ook de opmerkingen van @Patricia Kokx over Facebook.
    @Patricia Kokx: ik herken wat je schrijft over Facebook.Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijk. Dat is essentieel binnen communities. Zie http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2006/03/ontwikkelingsfa.html
    Het is de vraag of dat binnen open netwerken mogelijk is. Volgens Seely Brown en Hagel III is het zelfs voorwaardelijk wil je sociale netwerken met succes inzetten. Stof om over na te denken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *