De ELO-markt in beweging, althans in de VS

Regelmatig reflecteert Phil Hill op de weblog van Michael Feldstein op marktontwikkelingen met betrekking tot elektronische leeromgevingen (ELO). In zijn meest recente bijdrage signaleert hij op basis van recente selectieprocessen enkele verschuivingen.

  • Desire2learn houdt over het algemeen uitstekend klanten vast. Onlangs heeft de San Jose State University echter besloten om deze ELO te verruilen voor Instructure’s Canvas LMS. Moodle was lange tijd in de race. Kostenoverwegingen spelen bij het besluit een belangrijke rol. Ik vraag me daarbij af of deze universiteit de tastbare en minder tastbare kosten voor migratie heeft verdisconteerd.
  • BlackBoard heeft de laatste jaren diverse ELO-aanbieders overgenomen (zoals ANGEL en WebCT). Verschillende gebruikers van deze overgenomen ELO’s hebben toen besloten van ELO te switchen. Desire2learn heeft nu dus ook een belangrijke klant verloren.
  • Er is ook goed nieuws voor Desire2learn. Het Georgia Department of Education heeft besloten deze ELO te gaan gebruiken voor het K12-onderwijs in deze staat. Desire2learn penetreert daarmee in een nieuwe markt.
  • De Washington State Board of Community and Technical Colleges heeft na een uitvoerig selectieproces besloten om te migreren van ANGEL (inmiddels dus eigendom van BlackBoard naar Instructure’s Canvas. ANGEL is ‘end of life’, ook al wordt het nog ondersteund door Blackboard.
  • UMassOnline vervangt BlackBoard Vista door BlackBoard Learn 9.1. Zij hebben hiervoor een uitgebreid evaluatieproces doorlopen, waarvan de documentatie grotendeels beschikbaar is. User stories spelen hierbij een belangrijke rol. Ik gebruik deze ook bij selectieprocessen.

Vanuit het perspectief van het Nederlands-Vlaamse onderwijs valt mij een aantal zaken op:

  • In de VS zijn meer verschuivingen zichtbaar in de ELO-markt, dan binnen het Nederlandse onderwijs. Men hikt schijnbaar minder aan tegen de kosten van het migreren, dan wij doen.
  • Marktleider BlackBoard blijft geleidelijk marktaandeel verliezen, vooral in het segment van de ELO’s die men de laatste jaren heeft overgenomen.
  • In de VS is de concurrentie op de ELO-markt een stuk groter. Desire2learn heeft in ons land, bij mijn weten, geen gebruikers. Dat gold ook voor ANGEL. Van Instructure’s Canvas had ik zelfs nog nooit gehoord. De ELO-markt in Nederland en Vlaanderen is uiteraard ook geringer van aard.
  • Er zijn grote verschillen tussen leerplatforms die in arbeidsorganisaties (inclusief de zorg) worden gebruikt, en leerplatforms die in het onderwijs worden ingezet. Moodle lijkt hierop een uitzondering te zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Dank voor de aanvulling. UMass continueert dus feitelijk ook. Ik ben heel benieuwd naar deze aanbesteding. Worden de voorwaarden zodanig geformuleerd dat instellingen door kunnen gaan met wat ze doen? Komt er meer variëteit?

  2. Interessante site http://bit.ly/L6STkn over die aanbesteding. Wellicht goed om je te realiseren dat alleen de allergrootste marktpartijen de investering kunnen opbrengen om een dergelijk groot traject van 2 jaar en duizenden vragen aan te kunnen. De winnaar is niet noodzakelijkerwijs het beste product, maar de partij die benodigde sales-inspanning ter beschikking kan en wil stellen.

  3. Is in het onderzoek gevraagd wat docenten vinden van de migratie van hun ELO?
    Dit heeft een behoorlijke impact op docenten die intensief gebruik maken van de geavanceerde mogelijkheden van een ELO.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *