Google Drive als alternatieve ELO?

Nu Google Google Drive heeft gelanceerd, wordt de discussie weer gevoerd over de vraag of Google-applicaties geen vervanger zijn voor elektronische leeromgevingen. Hoe lang duurt het voordat Google Drive in combinatie met verschillende apps een volwaardige elektronische leeromgeving is? Volgens mij duurt dat nog best wel lang.

Het klopt natuurlijk dat bepaalde elektronische leeromgevingen duur zijn, en onderbenut worden. Audrey Watters geeft daar weer een duidelijk voorbeeld van in Google Apps for Education: When Will It Replace the LMS?

Google Apps voor het onderwijs bevat (in combinatie met het online opslaan, delen en synchroniseren van documenten) immers ook functionaliteiten van elektronische leeromgevingen. Bovendien biedt Google Drive de mogelijkheid aan derden om aanvullende educatieve toepassingen te ontwikkelen.

Watters vraagt zich af:

What do you need that Gmail, Google Calendar, Google Chat, Google Docs, Blogger, Google+. and Sites don’t provide? With the extension of the Google Apps for EDU platform to third-party developers (some of which charge, some of which are free), why are schools paying for an LMS again?

Een paar opmerkingen:

  • Een elektronische leeromgeving wordt ook gebruikt om de voortgang van lerenden te volgen. Deze toepasssing is ook erg populair. Ik zie Google deze functionaliteiten nog niet snel ontwikkelen. Dat geldt ook voor toetsfunctionaliteiten. Wellicht dat derden hier wel apps voor ontwikkelen.
  • De belangrijkste kanttekening is echter de wijze waarop Google omgaat met data. Wie is eigenaar van de data? Wie mag wat doen met welke data? De data mag bovendien niet de de VS worden opgeslagen. Google’s beleid in dezen zal moeten veranderen wil Google Apps voor onderwijs in combinatie met Google Drive een volwaardig alternatief kunnen zijn voor een elektronische leeromgeving. En dat gaat volgens mij nog wel even duren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

15 reacties

  1. Wilfred,

    Ik ben het met jou eens dat “Een elektronische leeromgeving wordt ook gebruikt om de voortgang van lerenden te volgen. Deze toepasssing is ook erg populair.” Het probleem is soms dat veel docenten uitsluitend – of vooral – deze functionaliteit gebruiken en niet voor het maken van goed onderwijs. Misschien “heb elke nadeel z’n voordeel’.

  2. Ik denk juist dat veel docenten een ELO vooral gebruiken om redelijk platte content te verstrekken.

  3. Google Docs en dus nu ook gdrive zijn als repository te gebruiken in Moodle 2.x. Gdrive maakt het gebruiken van bestanden alleen maar makkelijker, Moodle levert de echte Elo functionaliteit.

  4. Google is daar heel duidelijk in: “To put it simply, Google does not own your data. We do not take a position on whether the data belongs to the institution signing up for Apps, or the individual user (that’s between the two of you), but we know it doesn’t belong to us!” http://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=60762

    Je opmerking over data en de VS begrijp ik (nog) niet. Bedoel je te zeggen dat data niet in de VS mag worden opgeslagen?

  5. Als data in de VS wordt opgeslagen, valt ie onder Amerikaanse wetgeving o.a. op het gebied van privacy en veiligheid. Voor zover ik het begrepen heb, willen Europese overheden het niet hebben dat overheidsinstellingen of door de overheid gesubsidieerde instellingen zoals het onderwijs, onder die jurisdictie vallen.

  6. Wilfred, heb je meer info over :

    ” Voor zover ik het begrepen heb, willen Europese overheden het niet hebben dat overheidsinstellingen of door de overheid gesubsidieerde instellingen zoals het onderwijs, onder die jurisdictie vallen.” ? Zou graag willen weten waar dat is vastgelegd.

    Als dit zo is sluit dat effectief alle gebruik uit van Google Apps for Education en Live@Edu (Skydrive) voor onderwijsinstellingen. Volgende vraag zou dan kunnen zijn : welke vergelijkbare diensten voldoen dan wel aan wensen/eisen van Europese overheden ?

  7. Ik heb de info niet paraat. Zou zelf ook moeten Googlen. Ik weet wel dat dit een reden is waarom Amazon ook servers in Europa heeft staan.

  8. Uit onderzoek van Judith Schoonenboom van de VU (nog niet gepubliceerd) blijkt inderdaad dat docenten LMSen vooral gebruiken voor het plaatsen van content.

    De overige functies worden maar sporadisch gebruikt. Daarbij geldt dat docenten vooral het nut van een functie moeten/willen inzien voor het onderwijs (of zichzelf) voordat ze tot gebruik neigen. Vervolgens moet het dan ook gebruiksvriendelijk zijn te bedienen. Voor toetssystemen bijv. blijkt dat laatste problematisch, evenals voor het gebruik van video (om maar niet te spreken simulaties, animaties e.d.) Hetzelfde geldt m.i. voor kunnen volgen van studenten (tenzij het misschien gaat om ‘platte cijfers’.). Systemen zoals het Performance Dashboard of het Early Warning System van Blackboard wordt nauwlijks gebruikt. Ik heb gezien dat de TU-Delft juist daar nu aan gaat werken.

  9. Ik heb geen idee. Ligt volgens mij er ook aan wat je ervan verwacht? Er is overigens ook kritiek op SCORM.

  10. dit probleem is inmiddels opgelost door nauwe en gecontroleerde afspraken tussen Europa en US vwb Europese data. Los van de eerste wet die ik nog moet zien of je wel of niet perse in Nederland je data moet opslaan, is dit nu Europees geregeld. Je hoeft dus niet meer bang te zijn dat het opslaan van je data in het (gecontroleerde) buitenland een probleem is. MAW: door nieuwe overeenkomsten wordt het bezwaar dat data mogelijk ook op servers in US staat opgelost.

  11. “What do you need that Gmail, Google Calendar, Google Chat, Google Docs, Blogger, Google+. and Sites don’t provide?”

    Nou, bijvoorbeeld een digitaal portfolio dat met de leerling meegaat gedurende zijn schoolcarriere en daarna exporteerbaar is conform de NEN-standaard.

    Of een comptentieoverzicht dat indeelbaar is volgens het COLO Kwalificatiedossier formaat en die KD’s kan importeren voor handig gebruik.

    Of het centraal en automatisch ontsluiten van het digitaal leermateriaal van Nederlandse uitgevers en Stichting VO-Content volgens de Nederlandse standaarden van Kennisnet Federatie en Directe Toegang.

  12. Bijna een jaar verder heeft Cloudwise een ELO en digitaal portfolio gemaakt dat geïntegreerd is in Google Apps for Education: http://www.cloudwise.nl/
    (Ik werk niet voor dat bedrijf, maar vanuit mijn functie heb ik wel ervaring met Google Apps en ben ik geïnteresseerd in een met Drive geïntegreerd ELO.)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *