Sociale media, en speciaal Twitter, spelen vandaag de dag een belangrijke rol bij het ontwikkelen, onderhouden en gebruiken van een persoonlijk leernetwerk. Je wordt je bewust van ideeën en mogelijkheden die eerst onontgonnen gebied voor jou waren. Het cureren van informatie is daarbij een essentiële bekwaamheid.
In Using Twitter as a Professional Development Tool illustreert David Kelly hoe je dankzij sociale media in het algemeen, en Twitter in het bijzonder, in staat bent om over de schutting van je eigen organisatie te kijken en in aanraking kunt komen met nieuwe ideeën over leren en ontwikkelen. Dankzij de connecties die via Twitter ontstaan, stelt Kelly, kun je een persoonlijk leernetwerk creëren.
Connecting with the community of learning and performance professionals on Twitter exposed me to new ideas and possibilities that enabled growth that wasn’t possible before, simply because I was unaware of the possibilities that existed.
Hij noemt een persoonlijk leernetwerk cruciaal voor het in aanraking komen met nieuwe opvattingen, en effectiever dan het gebruik van zoekmachines als je op zoek bent naar informatie. Dat komt doordat je gebruik kunt maken van de collectieve expertise van leden in je netwerk. Volgens Kelly bouw je een persoonlijk leernetwerk op door te participeren in online discussies.
Kelly stelt dat persoonlijke leernetwerken wel eens een bedreiging kunnen gaan vormen voor traditionele trainingen en cursussen doordat professionals hun leervragen via een persoonlijk leernetwerk gaan beantwoorden. Daarbij gaat de auteur overigens niet in op de vraag of een persoonlijk leernetwerk antwoord kan geven op elke leervraag.
Eén van de uitdagingen hierbij is volgens hem het filteren van informatie in een persoonlijk leernetwerk. Daarbij staat David Kelly stil in een tweede blog post. Je hebt wel eens het gevoel dat je aan een brandslang drinkt. Het effectief kunnen cureren van informatie is dan een essentiële bekwaamheid. Het gebruik van lijsten en hash tags bij Twitter kunnen daarbij helpen, concludeert Kelly.
David Kelly vat prima samen wat de rol van Twitter binnen een persoonlijk leernetwerk kan zijn. Ik herken veel van wat hij schrijft. Het geattendeerd worden op nieuwe bijdragen speelt daarbij wat mij betreft een grotere rol dan dialogen in maximaal 140 tekens. De bijdrage over het filteren van informatie hoort hierbij, maar bevat weinig vernieuwende informatie. In een derde bijdrage zal hij ingaan op de rol van de ‘Leren & Ontwikkelen’-professional bij persoonlijke leernetwerken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie