Wiskunde-docent Vito Ferrante gebruikte YouTube om wiskundeproblemen aan lerenden uit te leggen. Nu laat hij lerenden zelf video’s maken waarin zij illustreren hoe goed zij concepten beheersen en vraagstukken kunnen oplossen. Een krachtig voorbeeld van activerende didactiek met behulp van ICT, als je het mij vraagt.
In BYOD Class Takes Their Learning to YouTube beschrijft de docent zijn eerste ervaringen met deze werkwijze. Ferrante laat lerenden in duo’s met hun eigen smartphones of hand held camera’s video’s maken waarin zij hardop nadenken over problemen met huiswerk of toetsen. Elke vrijdag uploaden lerenden hun beste video, die vervolgens ook massaal door ouders wordt bekeken. Aan het einde van het semester kiezen de lerenden de tien beste video’s.
Volgens de docent zijn de eerste positieve effecten al bemerkbaar:
“Thinking through the problem forces them to see what they’re doing correctly and incorrectly,” Ferrante said. “It seems like they’re catching their problems a lot more quickly, and they’re not just doing the same things over and over again incorrectly.”
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Mooi voorbeeld. Ik heb de middelen. Ga het na de vakantie uitproberen.