Weblogs vs discussiefora

Waarom zouden we in het onderwijs weblogs gebruiken als we al beschikken over online discussiefora? Deze vraag krijgen bloggers in het onderwijs ongetwijfeld vaak gesteld.

Sebastian Fiedler heeft hierover een interessante bijdrage gepost, waarin hij een andere blogger uitgebreid aanhaalt. Samenvattend komt het er op de neer dat discussiefora onderwerpgecentreerd zijn en webblogs studentgecentreerd. Weblogs helpen lerenden een identiteit te creëren. Zij zijn eigendom van de individuele lerende.  Dat motiveert meer. De lerende maakt bijdrages in zijn eigen weblog en kan naar eigen voorkeur relaties leggen met andere bloggers en berichten. In discussiefora maakt de lerende deel uit van een groter geheel. Als een student een weblog niet bijhoudt, dan straalt dat op hemzelf af. De lerende is ècht individueel verantwoordelijk voor de kwaliteit ervan. In een forum kan het individu gemakkelijk "wegduiken". Fiedler geeft dit als volgt aan:

A Weblog author writes in her personal space. Her continuous output of quality content (including all visible interactions with or relations to other people) gets attributed to her name and starts to form a partial identity online… at least within a loosely coupled network of readers and authors. That this often creates a very different sense of ownership and responsibility has been pointed out and documented again and again.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *