Weblogs: thoughts under construction

Ik discussieer regelmatig met collega’s over de waarde van weblogs. En ook over de mogelijkheid om in artikelen te refereren naar weblog bijdragen van anderen. Veel wetenschappers zijn vaak geneigd om pas te verwijzen naar opvattingen als ze gepubliceerd zijn in wetenschappelijke tijdschriften. Artikelen worden daarin pas na een langdurig proces met onder meer peer review geplaatst. Waardevol? Zeker (al vraag ik me af of de kwaliteit van het proces niet sterk verschilt). Maar actueel? Meestal niet.

In het kader van deze discusssie vind ik ook de weblogbijdrage Blogging as Academic Publication van Terry Anderson interessant. Hij noemt zijn bijdragen "pseudo-academic writing":

The post compares disseminating academic related discourse on a blog as compared to publication in the more traditional peer reviewed Journal.(…) I attempt in this post to compare and contrast the use of blogs for a task they weren’t designed for, yet may still be applied with interesting result.

Anderson concludeert dat een weblog ook een bruikbaar instrument is voor wetenschappers:

more responsive, immediate and timely

Hij stelt verder mijns inziens terecht dat academici met weblogs een nieuw publiek kunnen bereiken, buiten de traditioneel universitaire wereld. En ook nog eens op een betrekkelijk goedkope manier.

Weblogs zijn wat mij betreft inderdaad interessante aanvullingen op andere publicaties. Niet alleen vanwege de redenen die Anderson noemt. Weblogs kunnen ook inzicht geven in de ontwikkeling van ideeën, concepten en theorieën. Reacties kunnen bijdragen aan de ontwikkeling hiervan. Ik heb weblog bijdragen daarom wel eens "thoughts under construction" genoemd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *