Reflectie op persoonlijke leeromgevingen

Verleden week heeft in Groot-Brittannië een expert meeting over personal learning environments plaats gevonden. In dat kader zijn nogal wat web-based bijdragen ontwikkeld. Die hebben mij aan het denken gezet en gestimuleerd tot de volgende reflectie op wat een personal learning environment eigenlijk is. De wiki-site over persoonlijke leeromgevingen typeert een PLE bijvoorbeeld als een ‘systeem", en Graham Attwell stelt dat "there is little agreement on what a Personal Learning Environment is" om vervolgens een groot aantal applicaties op te sommen waar zijn persoonlijke leeromgeving uit bestaat. Deze applicaties zijn zeer verschillend, waardoor een PLE m.i. onvoldoende wordt afgebakend. Dat geldt ook voor Terry Anderson´s omschrijving: "wat is geen PLE?", vraag je je af als je zijn definitie leest:

The PLE is a unique interface into the owners digital environment. It integrates their personal and professional interests (including their formal and informal learning), connecting these via a series of syndicated and distributed feeds. The PLE is also a portfolio system allowing the user to maintain their repository of content and selectively share that content as needed. It is also a profile system, exposing the users interests in a variety of ways allowing automated, but selective search of the individual and their digital contributions. Of course, the PLE is a social as well as an information environment, connecting the user to individuals and cooperative events and activities throughout the Net.

Laat ik een poging tot afbakening wagen.

  • Een PLE is eerder een concept dan een systeem. Het gaat niet om één applicatie, het is geen monolitisch systeem. Het gaat m.i. wel om een geïntegreerde functionaliteiten. Maar de wijze waarop deze functionaliteiten geïntegreerd zijn kan sterk verschillen: variërend van een persoonlijke website -die de functionaliteiten ontsluit- tot een geïntegreerd geheel van webservices (in de vorm van een service oriënted architecture).
  • Een PLE is eigendom van het individu. De individuele gebruiker kan de PLE personaliseren. Dus de structuur zelf aanpassen (bijvoorbeeld functionaliteiten selecteren of verwijderen), en de ‘look and feel’ naar eigen voorkeur vormgeven (‘pimpen’).
  • De PLE is bedoeld om te leren. En aangezien leren een sociaal proces is, is de PLE met name gericht op samenwerking, netwerken, interactie en communicatie. Dat betekent dat een gewoon overzicht met favoriete websites geen deel uit maakt van een PLE, maar ‘social bookmarking’ wel. Een gewone tekstverwerker maakt ook geen deel uit van een PLE, maar een wiki of annotatiesysteem wel. Een PLE bestaat in feite dus ook uit social software.

Deze bijdrage is bij uitstek een voorbeeld van "thoughts under construction". Ik ben dus ook bijzonder benieuwd naar feedback.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *