Leren op de werkplek lastig

Het is niet eenvoudig om werkplek leren te realiseren. Aldus Wim Nijhof, scheidend hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Twente.

Leren vraagt om speelruimte, om fouten kunnen maken en herstellen, om ambiguïteit, terwijl werken gericht is op productie en op zekerheid, omzet en winst, veiligheid en snelheid.

Nijhof doelt hierbij vooral op het regulier hoger en middelbaar beroepsonderwijs. Volgens Nijhof heeft de werkplek wel potentie als leerplek. Maar hij stelt dat conceptuele – duurzame en betekenisvolle – kennis en metacognities om het werk goed te kunnen uitvoeren, niet op de werkvloer geleerd kunnen worden.

Ik denk dat Nijhof -althans als hij in het Scienceguide artikel correct is aangehaald- chargeert. Er zijn best werksituaties te verzinnen waar je door fouten kunt leren. In sommige beroepen is dat inderdaad niet wenselijk. In die -en in andere- situaties kunnen simulaties uitkomst bieden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *