Affordances en (t)e-learning

De eerste keer dat ik kennis nam van het begrip ‘affordances‘ in relatie tot leren, was via de inaugurele rede van Paul Kirschner.


Affordances zijn de waargenomen eigenschappen van een ding in relatie tot een gebruiker die de manier van gebruiken beïnvloedt. Dit concept is zeer bruikbaar voor het begrijpen welke impact ontwerp en perceptie hebben op het ontwerp en gebruik van technologie.

Vanochtend volgde een hernieuwde kennismaking. In de meest recente uitgave van Learning Circuits beschrijft Geeta Bose dat (t)e-learning courseware lang niet altijd over dergelijke eigenschappen beschikt. Bose legt het concept ‘affordances‘ heel begrijpelijk aan de hand van een aantal voorbeelden uit. Haar conclusie


When elements have affordances, designers don’t need to spend valuable time and space developing instructions, which can distract learners away from the core content of the course. More important, the absence of affordance in e-learning courseware can mislead learners and keep them from achieving their learning outcome.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *