De opkomst van rapid e-learning (en de beperkingen ervan)

Mike Alcock (met c o c k) voorspelt grote veranderingen op het gebied van (t)e-learning. De reden is de opkomst van ‘rapid e-learning’: (t)e-learning die snel ontwikkeld kan worden zodat bedrijfskritische kennis sneller toegankelijk wordt voor meer medewerkers. Er zijn steeds meer tools op de markt die je snel in staat stellen (t)e-learning content te ontwikkelen.


For many trainers, the frustrations of high budget development of bespoke e-learning with long timescales, inflexible communications and inadequate scope for amendment and extension have now been left behind.

Volgens Alcock is vooral de ontwikkeling van rapid e-learning voor smartphones en PDA’s, èn voor visueel gehandicapten veelbelovend.

De auteur gaat kort in op twee voorbeelden van rapid e-learning. Daarbij getuigt hij van een groot geloof in deze vorm van (t)e-learning. Verbazingwekkend is dat niet: Alcock verdient er zijn brood mee.

Persoonlijk denk ik deze vorm van leren in bepaalde gevallen best goed kan werken. Maar bijvoorbeeld niet als het gaat om complexe problemen aan te pakken. Rapid e-learning is zeker niet geschikt voor elk leerdoel. Er zit m.i. ook een bepaalde visie op leren achter die eerder uitgaat van de lerende als consument, in plaats van de lerende als ‘prosumer‘. Het onderscheid met informatieverstrekking is niet altijd even duidelijk. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *