Tony Karrer’s bijdrage LMS Satisfaction Features and Barriers biedt een aardige kijk op de Angelsaksische markt van leermanagementsystemen en elektronische leeromgevingen. Karrer refereert naar een onderzoek -geïnitieerd door eLearningGuild– over de tevredenheid van organisaties met het LMS, waar hij zelf bij betrokken is geweest. In dit onderzoek wordt een onderscheid gemaakt naar grote ondernemingen, het midden- en kleinbedrijf èn onderwijs/overheid. Enkele opvallende zaken.
- TotalLMS van SumTotal Systems, Saba Enterprise en Plateau Learning Management System lijken marktleider te zijn bij grote ondernemingen. De tools van Skillsoft, SAP en Oracle blijven hier duidelijk bij achter. Dat had ik niet verwacht.
- Moodle en BlackBoard worden ook binnen grote ondernemingen gebruikt, zij het op bescheiden schaal.
- Grote bedrijven zijn het meest tevreden met Moodle en SkillSoft SkillPort.
- Moodle is een duidelijke marktleider binnen het MKB. En weer zijn gebruikers erg tevreden. Ook BlackBoard wordt binnen het MKB relatief veel gebruikt.
- BlackBoard is binnen de onderwijs/overheids-markt de duidelijke marktleider, met Moodle op afstand als een goede tweede. Opvallend is het ontbreken van Sakai in deze lijst. Overigens zijn Moodle-gebruikers een stuk tevredener met hun ELO dan BlackBoard-gebruikers.
- Karrer probeert het succes van Moodle te nuanceren.
I personally feel that Moodle is good at the limited stuff it does. It’s free which improves satisfaction. But it’s not really an enterprise LMS and has some very serious deficiencies when it comes to many of the needs of corporate training departements.
Maar wat, als gebruikers geen behoefte hebben aan meer -geavanceerde- functionaliteiten? - De grootste belemmeringen bij de keuze van een LMS/ELO zijn de kosten, de IT-ondersteuning en het leveren van maatwerk. Integratie met andere systemen vormt ook een behoorlijke drempel. Helaas wordt bij de rapportage van belemmeringen geen onderscheid gemaakt naar marktsegmenten.
- De belangrijkste functionaliteiten bij de selectie van een LMS/ELO zijn de mogelijkheden om leeractiviteiten van deelnemers te volgen (en daar rapporten van te genereren), de mogelijkheden om leerstof te ontsluiten en toets- en beoordelingsfunctionaliteiten. Overigens scoort geen enkele functionaliteit als onbelangrijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie