A Skeptic’s Take on Academic Blogs van Adam Kotsko is relevant voor mijn workshop tijdens de Surf Onderwijsdagen 2007. Kotsko is sceptisch geworden over het gebruik van weblogs voor academische discussies. En hij bespeurt ook ‘blog-moeheid’ bij andere academische bloggers. De oorzaak hiervan is dat blog-based conversations veelal teleurstellend zouden verlopen. Een opvallende stellingname aangezien weblogs en academische discours ook wel eens ‘natural allies’ zijn genoemd.
Ik haal de volgende redenen voor ‘blog-moeheid’ uit Kotsko’s betoog:
- Discussies vinden verspreid plaats over een wijd netwerk van weblogs en kennen vaak een open einde (worden dus niet fatsoenlijk afgerond).
- Bloggers verzamelen (onbewust) een schare aan fans om zich heen. Als er een criticus komt dan heeft men de neiging om de blogger vooral te verdedigen (“circling the wagons").
- Commentaar-opties zijn lastig te gebruiken voor verdiepende conversaties.
- Mensen schrijven liever uitvoeriger op hun eigen blog en over onderwerpen die hen persoonlijk interesseren, in plaats van op weblogs van anderen.
- Academisch bloggen heeft vaak een vrijblijvend karakter.
Kotsko richt zich vooral op georganiseerde groepblogs, waarbij minder sprake is van eigenaarschap door individuele deelnemers.
Eigenlijk -stelt Kotsko- zou je weblogs binnen het hoger onderwijs op een andere manier moeten gebruiken:
academic blogs seem to me to be best-suited as a social outlet for academics who would otherwise feel isolated, creating camaraderie and supplementing the social aspects of disciplinary conferences
Ik herken wel wat in het betoog van deze doctoraal student. Het is sowieso erg complex om ècht verdiepende discussies te voeren. In face-to-face discussies willen experts -zeker in de Nederlandse discussiecultuur- elkaar nogal eens sparen. Bovendien is het in die situaties ook lastig om kwalitatief goede, uitgebreide, vertogen te houden. Bij online discussies komen daar nog andere beperkingen bij. Je kunt bijvoorbeeld uitgebreide bijdragen leveren, maar dat kost veel tijd (spreken gaat sneller dan schrijven). Verder is niet iedereen even vertrouwd met technologie of vindt men het ‘eng’ om bijdragen online te zetten. Daarnaast is het niet altijd eenvoudig om bij te houden wanneer een discussiebijdrage is geplaatst (soms kent een blog e-mailattendering of een RSS-feed voor commentaren, maar dat is niet altijd het geval). De laatste twee redenen van Kotsko vind ik ook herkenbaar. De laatste reden geldt m.i. ook voor andere ICT-toepassingen in het onderwijs.
Mogelijk zijn andere toepassingsmogelijkheden van weblogs voor leersituaties relevanter, en kun je verdiepende kennisontwikkeling beter realiseren door samen -bijvoorbeeld met een wiki- aan artikelen te schrijven, of door betogen te schrijven en te werken met co-referaten.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Weet je, ik ben een man van de praktijk en heb altijd moeite met theoretische betogen, helemaal als er geen voorbeelden bij genoemd worden. Je hebt het over blogmoeheid. Dan zou ik graag voorbeelden zien van dergelijke weblogs die eerder heel goed gebruikt werden en waar nu de klad in is gekomen. Aan de hand daarvan kunnen we dan ergens over praten. Nu zijn het voor mij aannames op grond van betogen. Welke (Nederlandstalige) weblogs ken(de) jij die gebruikt werden/worden voor academische discussies? En bedoel je met academisch dan het niveau of het gebied (HO/WO)?
Als ik me beperk tot ROC land (laat ik bij mijn leest blijven) ken ik eigenlijk maar één weblog van een beleidsmedewerker die over z’n eigen werk schrijft, en die gaat binnenkort nog weg ook. Ik ken niet één manager of bestuurder die zijn/haar eigen weblog heeft, dus kan ook niet zeggen dat het minder wordt of dat er vermoeidheid optreedt.
Veel interessanter zou ik de vraag vinden: hoe krijgen we die mensen ooit zo ver dat ze gebruik gaan maken van deze media en hun gedachten echt breed gaan delen?
Tenslotte, waar staat dat een weblog zich goed leent voor het voeren van ècht verdiepende discussies? Als je dat als stelling loslaat hoeven we ook niet te discussiéren over het feit dat dat niet zo veel gebeurt.
Discussiéren doe je wat mij betreft vooral op forums met goede threads, en ècht verdiepende discussies voer je wat mij betreft het liefste live. Ik laat het hier dan ook maar bij 🙂
@ Willem: Kotsko bespeurt blogmoeheid bij academici. Persoonlijk ken ik een aantal academici die officieel en inofficieel gestopt zijn met bloggen. De reden weet ik niet. En om hier nu namen te noemen. De derde link in mijn bijdrage verwijst naar een artikel waarin betoogd wordt dat blogs geschikt zijn voor wetenschappelijke discussies (ik meen op basis van een casestudy). Ik ben daar trouwens meer artikelen over tegengekomen.
Ik ken ook betrekkelijk weinig blogs van ROC-medewerkers. Soms worden blogs gekoppeld aan Kennisnet-projecten. Maar dan stopt de blog vaak op het moment dat het project is afgelopen.
Ik heb wel wat ideeën over hoe je bloggen kunt stimuleren. Volgens mij heb ik daar al eerder over geschreven. Dwingen helpt in elk geval niet. En eerlijk gezegd vind ik het belangrijker dat mensen kennis delen dan dat ze bloggen. Dus: als men kennis op een andere manier deelt, is dat ook prima. Maar bloggen is wel een handig medium voor kennisontwikkeling en kennis delen, vind ik.