Onderwijsinstelling, blijf van sociale netwerken af

De laatste tijd lees je wel eens dat bedrijven de toegang tot social network tools (Hyves, Facebook, MySpace) onmogelijk maken. Er zou te veel werktijd aan op gaan. Maar binnen het onderwijs komt ook het omgekeerde voor: lerenden die niet willen dat de onderwijsinstelling zich bemoeien met social networks. Dat bericht Stephen Hoare tenminste in Students tell universities: Get out of MySpace!. Hoare beroept zich op onderzoek van het Britse Jisc, de zusterorganisatie van Surf.


E-learning gurus want to exploit their students’ passion for the new generation of interactive online communication tools – collectively known as web 2.0 – to deliver academic content.(…)"Students really do want to keep their lives separate. They don’t want to be always available to their lecturers or bombarded with academic information."

Aansluiten op de technologie die jongeren gebruiken? Of leren/werk-technologie gescheiden houden van privé-tools? Je komt beide opvattingen tegen, ook bij studenten. Dat maakt organisatiebrede afspraken op z’n zachts gezegd lastig.

Students tell universities: Get out of MySpace! illustreert ook dat jongeren bepaalde technologie als een vanzelfsprekendheid beschouwen, en hoe massaal zij social networking services gebruiken.


That’s not technology. That’s what I do.’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Grappig wat je schrijft “They don’t want to be always available to their lecturers or bombarded with academic information.” Nee, maar ik krijg wel om half twaalf nog MSN-berichten/vragen 🙂
    Tot dusver heb ik hyves en msn (want daar heb ik het in mijn geval over) niet dwingend opgelegd aan mijn leerlingen. Communicatie betreft school gaat via de ELO (WebCT); op WebCT staan mijn msn en hyves en wie er zin in heeft, mag zich aanmelden. En dan zie je inderdaad de tweedeling die jij ook schetst.
    Zelf vind ik het vooral leuk met leerlingen na hun eindexamen bij ons, tijdens hun studietijd nog eens te “spreken”. Dan merk je dat je ’t nog niet zo slecht hebt gedaan, als docent/school.

  2. @geschiedenisleraar: dank voor je bijdrage. Bekend fenomeen: leerlingen die verwachten dat je als docent via Internet 24/7 beschikbaar bent. Grappig dat jij msn en hyves ook inzet voor alumni’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *