De sessie over social software op de werkvloer ging maar ten dele over dit onderwerp. De enige spreker die hier uitgebreider op in ging was Paul Westereng van Andriessen en Partners. Dit Nederlandse e-learning consultancy bedrijf heeft een wiki bij een financiële dienstverlener (ongeveer 1000 werknemers geïmplementeerd). Met deze wiki probeert men kennis binnen de organisatie te borgen. Het is de bedoeling dat medewerkers binnen een bepaalde structuur (business based) kennis delen. Opvallend is dat medewerkers wel bereid zijn om kennis te geven, maar dat de wiki na een enthousiaste start onvoldoende werd gebruikt om kennis te raadplegen. De bereidheid van medewerkers om kennis te brengen wordt vooral gevoed door status binnen de organisatie, en door het feit dat deze experts minder worden gebeld en gemaild met vragen door hun collega’s. Redenen om de wiki naar verloop van tijd niet te gebruiken, zijn:
- Onvoldoende gebruiksvriendelijk notificatieprogramma.
- Onvoldoende steun van het management.
- Geen toegang tot de wiki als medewerkers bij klanten (banken) werkzaam waren. Juist dan had men behoefte aan de wiki. Firewalls belemmerden toegang.
- Onvoldoende inbedding van de wiki binnen de gebruikte leeromgeving.
- Medewerkers verwachten hands-on informatie in de wiki (snel antwoorden vinden), maar die informatie ontbrak.
Op basis van deze analyse zijn acties ondernomen (integratie systemen, support door management), waarna het gebruik van de wiki weer is toegenomen.
Nick van Dam -onder meer bekend van het e-learning field book- is een begenadigd spreker. Hij vertelde in hoog tempo hoe zijn werkgever Deloitte een indrukwekkende leeromgeving heeft ontwikkeld (en waarom). Ze gebruiken niet alleen traditionele e-learning cursussen en performance support systemen, maar bijvoorbeeld ook communities of practices, podcasting (erg populair), streaming video (Deloitte TV) en een social network service à la Facebook (Deloitte Street). Ook experimenteren zij nu met virtuele werelden. Verder viel op dat zij hun leeractiviteiten hebben gekoppeld aan competenties die medewerkers moeten ontwikkelen. Een ware successtory, waar ik niet zonder meer in geloof. Op mijn verzoek ging Nick gelukkig ook in op enkele ‘leerervaringen’ bij de implementatie van e-learning.
- Niet alle medewerkers beheersen het Engels even goed. Daarom moet content bijvoorbeeld in het Chinees worden vertaald.
- Zeker in het begin was de kwaliteit van de content niet goed.
- De adoptie van de leeractiviteiten verschilt per land. Daar waar curricula, e-learning en performance management goed zijn geïntegreerd, is sprake van een grote adoptie. Maar dat is niet overal het geval.
- Deloitte beschikt over veel content. Deze content is niet even gemakkelijk te doorzoeken.
- Er is niet altijd voldoende geïnvesteerd in communicatie en interne marketing.
- Niet overal gaven leidinggevenden het goede voorbeeld. En dat is wel belangrijk voor de adoptie.
Uiteraard maakte Nick ook reclame voor e-learning4kids (en terecht).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie