Aantasting privacy lerenden door vormen van informatieverwerking (#in)

Privacy and your online learner identity is een boeiende reflectie van collega Peter Sloep op de risico's van fragmentatie van je digitale learner identity. Deze fragmentatie ontstaat doordat lerenden actief zijn op diverse sociale netwerken. Deze sociale netwerken verstrekken jouw data aan derden. Sloep stelt ook -in navolging van Daniel Solove- dat het er niet zo zeer om gaat dat bijvoorbeeld een overheid bepaalde zaken niet van jou zou mogen weten (data surveillance), maar dat bijvoorbeeld overheden (maar ook werkgevers en onderwijsorganisaties) op een Kafkaeske manier misbruiken (information processing; informatieverwerking). Dat kan op drie manieren:

  • Data aggregatie (het geheel is namelijk meer dan de som der delen).
  • Uitsluiting (je weet niet hoe informatie over jou is gebruikt, of je bent niet in staat om bepaalde data over jou te verwijderen waardoor dit tegen jou wordt gebruikt).
  • Vervorming van data.

Individuen zouden eigenaar moeten zijn van hun data, en controle moeten hebben over wat een organisatie er mee mag doen. Dit betekent m.i. dat je niet zo maar sollicitanten mag 'googlen', maar dat je hen moet vragen waar jij relevante profielinformatie over hen kunt vinden.

Dat betekent volgens mij ook dat je lerenden niet zo maar mag volgen op Hyves of Facebook. Ook onderwijsinstellingen moeten zich bewust zijn van de risico's van informatieverwerking voor de aantasting van privacy van lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *