YouTube en onderwijs

Malmberg’s onderwijsblog besteedt aandacht aan een Amerikaanse docente die met leerlingen via YouTube wilde
discussiëren over de kwaliteit van de films op YouTube. Daardoor ontdekte zij de mogelijkheden en beperkingen van
deze online videosite voor het onderwijs. Onderwijs van Morgen concludeert dat YouTube geen geschikte
leeromgeving is. En ook als je naar de laatste evaluatieve bijdrage zelf gaat lees je dat YouTube niet geschikt wordt geacht als community platform. Verder bekritiseert de docente de archief functie van YouTube.

In een andere bijdrage moet de kwaliteit van de films op YouTube het ontgelden. Of vox populi, of commercieel van
aard.

In bijdrage drie moet de online videosite er wederom aan geloven.


while it wasn’t any good for education, YouTube is killer for entertainment, fun, wasting time.

In een vierde blogpost zet zij het publieke karakter van YouTube af tegen de veilige, privé omgeving,
die een klas zou zijn. Jongeren zouden last hebben van deze ‘onveiligheid’. Onderwijs van Morgen schrijft


Omdat ‘de hele wereld’ mee kan kijken, voelen leerlingen zich niet vrij om ervaringen en ideeën te
delen

Die conclusie kan ik trouwens niet uit de originele bijdrage trekken.

Je zou er moedeloos van worden. En toch word ik het niet.

  • Ik heb nooit geloofd in YouTube als ‘leeromgeving’. Waarom streven veel mensen in het onderwijs toch altijd
    naar die ene alomvattende leeromgeving? Andere applicaties zijn veel geschikter om met elkaar te communiceren,
    voor community-vorming.
  • Meer dan tien jaar geleden moest het internet ook ontgelden. Er zou alleen commerciële content en porno op
    staan. Wie durft dat nu nog te beweren (een enkele SGP-er uitgezonderd)?
  • Waarom beleven zo veel mensen plezier aan YouTube als het een killer voor plezier is?
  • Is zoeken op YouTube daadwerkelijk zo dramatisch? Je kunt op categorie zoeken, alleen hoge beoordelingen uitfilteren en je abonneren op bepaalde auteurs (of hen toevoegen als ‘vriend’).
  • Ik gebruik YouTube niet heel actief. De toegevoegde waarde van YouTube zit wat mij betreft vooral in de
    combinatie met weblogs. Via weblogs wordt ik geattendeerd op fraaie video’s. En die zijn er zat!  De kracht van YouTube zit ‘m voor
    mij vooral in de combinatie met andere social software.
  • Je moet goed nadenken voor welke leerdoelen je YouTube (of andere online videosites) wilt inzetten. Het
    zou m.i. onfatsoenlijk en zelfs onethisch zijn om lerenden te vragen voor de camera te reflecteren op het persoonlijk
    functioneren, en het eindresultaat publiekelijk online te plaatsen. Maar het eindresultaat van een presentatie of
    beroepshandeling op YouTube plaatsen, kan erg motiverend werken (uiteraard als er geen patiënten etc. in het
    geding zijn).

Ik zie eigenlijk vijf educatieve toepassingen van YouTube of andere online videosites.

  1. Je kunt als onderwijsgevende je eigen instructies online plaatsen, liefst in afgebakende blokken van een minuut of tien.
  2. Je kunt bepaalde beroepshandelingen voor doen (modelling). Bijvoorbeeld een bepaalde lastechniek demonstreren of een gesimuleerde patiënt een steunkous aan doen.
  3. Je kunt instructies van anderen gebruiken, of interviews met anderen. Of andere kwalitatief goede fragmenten.
  4. Je kunt interviews afnemen met experts, en die online plaatsen.
  5. Lerenden kunnen zelf video’s maken, en op de online videosite plaatsen. Denk aan impressies van eigen presentaties, interviews met anderen, clips, documentaires of videowerkstukken.

De films gestructureerd ontsluiten kan dan via elektronische leeromgevingen, weblogs, wiki’s etc.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Dag Wilfred,
    Dank voor deze post. Ik had het artikel gezien, maar geen aandacht gegeven.
    De vraag aan lerenden om voor een camera en voor het publiek te reflecteren is m.i. niet onfatsoenlijk of onethiesch. Dat wordt het wel wanneer er geen keuze is. Wanneer een lerende mag kiezen voor een andere vorm is er niets aan de hand.

  2. Met killer wordt in dit verband bedoeld ‘killer-app’ als in een applicatie die iedereen wil gebruiken en de markt openbreekt. YouTube dus als een doorbaak voor “entertainment, fun, wasting time” – niet als dodelijk daarvoor.

  3. YouTube is inderdaad bijna onmisbaar, omdat veel weblogs zonder deze enorme verzameling een stuk minder interessant zouden zijn. De vrij nieuwe playlist-embed-functie maakt dit nog interessanter voor sites waar veel video’s tegelijk getoond moeten worden. Het is mij recentelijk gelukt om ook een logge ELO als WebCT hiermee te ‘hacken’: http://publiekesfeer.nl/index.php/artikelen/55/webct-hacks-1-video.html
    Playlists maken de website zelf, YouTube.com, echter ook een stuk interessanter als ‘ELO’. Allesomvattend is het natuurlijk niet, maar het wordt hiermee veel gemakkelijker om video én tekst te organiseren. Er kan nog genoeg verbeterd worden, maar wie een beetje creatief is kan van de miljoenen leerzame filmpjes vast een leerzaam geheel maken.
    Mijn poging voor een theoretische cursus staat hier:
    http://youtube.com/profile_play_list?user=Mediavergelijking

  4. Ongeëvenaard, onnavolgbaar: you are wonderful, Wilfred! Wat een sterk artikel. Aangenaam leesbaar, helder gestructureerd, uiterst waardevolle content met genuanceerde argumentatie. Ook al hoor of zie je me de laatste tijd niet veel – het allergrootste deel van mijn tijd gaat naar (vrijwillige) mantelzorg in de familie. En dan heb ik hier en daar nog een werkgroep te gaan … Toch probeer ik jou zo goed mogelijk te volgen, maar ik besef maar al te goed hoeveel leesdagen (wel weken of maanden) ik achtersta.
    Toch tot blogs
    janien, weet je nog, van dat sausagemachinetje
    T

  5. @Veerlet: dank voor de aanvulling
    @Wietze Reitsma: goede nuancering. Al zou ik lerenden altijd wijzen op de mogelijke impact van dergelijke persoonlijke filmpjes op publieke sites.
    @Rino Zandee: dank voor het voorbeeld. Ik ben niet in staat het inhoudelijk te beoordelen, maar het ziet er aardig uit.
    @Elbert: de auteur bedoelt echt geen killer application!
    @Tom van de Wetering:ook jij bedankt voor de illustraties. Wat een orginele toepassing, die cursus.
    @Janien: ik had je inderdaad gemist 😉
    Dank weer voor de lovende woorden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *