Blackboard verliest marktaandeel

Recent onderzoek toont aan dat ELO-marktleider BlackBoard in de VS en Canada marktaandeel aan het verliezen is. De Instructional Technology Council (ITC) -waarbij ongeveer 500 instellingen voor hoger onderwijs zijn aangesloten- heeft een enquête gehouden onder de leden. Enkele resultaten:

  • E-learning wordt in toenemende mate gebruikt. Het aantal inschrijvingen is tussen de herfst van 2005 en de herfst van 2006 met 18% gestegen.
  • Het marktaandeel BlackBoard/WebCT op de markt van elektronische leeromgevingen was in 2007 77%. In 2006 bedroeg dit marktaandeel nog 84%.
  • 35% van de respondenten geeft aan te overwegen over te stappen naar een andere ELO. In 2006 overwoog 31% te switchen naar een andere ELO. Aangezien BlackBoard nog steeds meer dan 75% van de markt in handen heeft, zal een eventuele overstap vooral ten koste van deze ELO gaan.
  • Het marktaandeel Moodle is gestegen van minder dan 4% naar een dikke 10%. Sakai heeft licht aan marktaandeel verloren. Dit laatste vind ik ook erg opvallend. Gaat Sakai het toch niet halen?
  • Een grote uitdaging voor veel instituten is de vraag hoe medewerkers kunnen participeren in professionalisering.

Voor het bedrijfsleven ziet de markt van leermanagementsystemen er heel anders uit. En dat geldt ook voor de Nederlands-Belgische ELO-markt. Op deze laatste markt zijn heel andere leveranciers actief, in vergelijking met de Amerikaans-Canadese ELO-markt. Denk aan Fronter, N@tschool, Teletop of It’s Learning. Wel geldt dat BlackBoard binnen het Nederlands-Belgische onderwijs (en dan met name binnen het hoger onderwijs) dominant is. En ik heb sterk de indruk dat het marktaandeel BlackBoard ook hier zal inkrimpen (de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is bijvoorbeeld al afgestapt van BlackBoard).

Via Michael Feldstein.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Zelf vind ik de technische architectuur van Sakai wel erg goed en de community is sterk. Maar dat zegt natuurlijk niets over de ‘gebruikerservaring’.
    Wellicht dat Moodle daarom meer gebruikt gaat worden.
    Als ROCMB zoeken we op termijn iets geïntegreerders, elo/portfolio/communicatie/plannen/volgen/coachen etc. Oftwel de hele onderwijslogistieke keten. Maar vooralsnog doen we met wat we hebben.

  2. Hoi Wilfred,
    het is idd opvallend dat het markaandeel van Sakai is gedaald. Voorlopig zal het markaandeel van Blackboard in Nederland onveranderd hoog blijven, de meeste instellingen hebben hun contract afgelopen jaar met 3 jaar verlengd.
    Daarnaast verdiend het afstappen van de HAN wel enig nuance. Ze gebruikten nog een hele oude versie van Blackboard (ik dacht 5.7). Als je dat gaat vergelijken met een hedendaagse oplossing (zoals Sharepoint), is dat natuurlijk een kromme vergelijking.
    mvg,
    Willem

  3. Als onder “Belgisch” het nederlandstalig onderwijs (Vlaanderen en Brussel) bedoeld wordt, dan is de markt in het hoger onderwijs vooral verdeeld onder Blackboard en Dokeos (open bron), in het secundair onder Blackboard, Smartschool, Moodle en Dokeos. Ik heb geen idee van de situatie in het franstalig onderwijs (Wallonië en Brussel).
    P.S. voor onze noorderburen: in België is het onderwijs geen nationale (federale) bevoegdheid, maar geregionaliseerd naar de gemeenschappen (vlaamse, franstalige, duitstalige). “Belgisch” onderwijs bestaat dus niet. Website van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: http://ond.vlaanderen.be

  4. In Nederland wordt in het Hoger Beroep onderwijs grotendeels gebruik gemaakt van BlackBoard. Dit zal de komende tijd niet veel veranderen. De meeste onderwijsinstellingen veanderen meestal ook niet zo snel van werkwijzen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *