Trend: virtuele desktops

Software virtualisatie is een belangrijke trend op het gebied van (t)e-learning. eSchool News wijdt er een artikel aan:

for applications to be delivered from a central server, without having to be installed at the client, or end-user, level. (…) With software virtualization, end-users can run applications on network-connected devices that do not support the native operating system.

Het beheer van clients wordt er mee gereduceerd en je hoeft als gebruiker geen rekening te houden met een bepaald besturingssysteem, stelt het artikel. Een ander voordeel: je hoeft niet steeds de nieuwste computer aan te schaffen om gebruik te maken van 'zware' en moderne applicaties. Dit zou organisaties veel geld kunnen besparen: de afschrijvingsperiode van computers en laptops kan dan worden verlengd.

eSchool News gaat in op de voordelen, en op licentieaspecten. Een belangrijk voordeel is bijvoorbeeld de stabiliteit van de omgeving (erg belangrijk voor de acceptatie van (t)e-learning), en mobiliteit (data en applicaties 'staan' centraal). Volgens deze bijdrage vraagt dit wel om centralisering van het ICT-management. Daarnaast zou het niet mogelijk zijn om alle applicaties te virtaliseren zodat je sommige programma's op clients moet blijven installeren.

Een relevante vraag hierbij is m.i. of virtualisatie desktops niet wordt ingehaald door software as a service (SaaS) en het beschikbaar krijgen van applicaties via de browser (denk aan Google Apps). Ik ben geneigd deze vraag voorlopig ontkennend te beantwoorden. Lang niet elke organisatie zal SaaS omarmen en het aantal applicaties dat aangeboden wordt à la Google Apps is m.i. nog beperkt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. De virtualisatie van het serverpark is afgerond. Nu staat de virtualisatie van de desktop op de agenda. Mijns inziens is het grootste struikelblok de grote diversiteit en complexiteit van de educatieve software. Het blijft maatwerk om alles via het netwerk aan te bieden.
    Een ander probleem is dat er steeds meer gegevens van leerlingen worden geregistreerd binnen de applicaties (bijvoorbeeld om de voortgang van de leerling te monitoren). Hoe zorgen we ervoor dat al die verschillende gegevensverzamelingen consistent blijven met de gegevens in het school informatie systeem? Veel interfaces bouwen dus.
    Voor beide zaken is centralisatie een noodzakelijke randvoorwaarde.

  2. Denk ook aan multimedia en video: niet elk virtualisatie pakket kan hiermee omgaan. Zo is spelen van video onder Citrix heel lastig. Niet handig has je Teleblik wilt gebruiken in de les.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *